Landsbygdsnäringar Marknad

80 finländska företag deltar i Grüne Woche

Finland står i rampljuset på världens största matmässa i januari 2019 Finland medverkar som partnerland på världens största matmässa i Tyskland med temat ”Aus der Wildnis” – från den vilda naturen. Över 80 företag från olika delar av Finland hämtar sina produkter och tjänster till den finska mässhallen på konsumentmässan Grüne Woche i Berlin den 18–27.1.2019.
Avsikten med partnerlandssamarbetet är att skapa synlighet och röja vägen för finländsk mat och dryck i Tyskland samt att locka fler turister till Finland. I mässan deltar årligen cirka 400 000 besökare samt 1 700 utställare och 4 000 representanter för media från 65 olika länder.

 Finland medverkar på mässan för att erövra de tyska konsumenternas och matturisternas hjärtan med hjälp av våra starkaste trumfkort som även stöds av forskningen: ren natur och mat, ansvarsfulla produktionsmetoder samt innovativ och smaklig mat av toppkvalitet. Allt detta kombinerar vi med en gnutta av det vilda, säger SLC:s ordförande Mats Nylund.

– Synligheten under Grüne Woche lyfter starkt fram Finlandsbilden i det för oss så viktiga europeiska marknadsområdet just lämpligt inför vårt EU-ordförandeskap. Det är respektfullt att producenter och samtidigt också våra små och medelstora företag djärvt har intagit en stark roll när det handlar om att synliggöra vårt kunnande och vår rena mat. Jag är övertygad om att detta arbete också bär frukt, säger jord- och skogsbruksminister Jari Leppä.  Jord- och skogsbruksministeriet delfinansierar projektet. 

Mångsidigt utbud bland företagen

I den finska mässhallen presenterar sig företag på regionala avdelningar som förenar mat och turism, på spannmåls- och fiskavdelningar, på enskilda avdelningar eller på den finska hallens restaurangområde. Företag som på mässan marknadsför sina produkter och tjänster är bland andra Altia, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkala gård, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas och Lomalaidun. Med egna regionavdelningar medverkar Saimenområdet, Birkaland, Tavastlands och Mellersta Finlands företags västra insjöområde, Norra Karelen, Sydvästra Finland och Kajanaland. Företag från Lappland presenterar sig gemensamt under varumärket Lapland Food Club.  För matserveringen på restaurangområdet ansvarar Bryggeri Helsinki in Berlin i samarbete med Finlands kocklandslag. Förutom att kocklandslagets meny kan avnjutas i Finlands mässrestaurang serveras den även på de många evenemang som riktar sig till beslutsfattare och media. På restaurangområdet finns även Lammin Sahtis ölbar Suuret Oluet - Pienet Panimot, som serverar över tio produkter från småbryggerier och -destillerier. Besökarna kan också ta del av finländsk musik och annat program på mässhallens programscen. 

Världens beslutsfattare träffas

Grüne Woche-mässan är även ett storskaligt etablerat evenemang för matbranschens beslutsfattare och media. På Finlands avdelning hålls dagligen presskonferenser med olika teman samt möten med beslutsfattare. Exportprogrammet Business Finlands Food from Finland arrangerar ett evenemang för inköpare i samarbete med Finlands ambassad i Tyskland. Under tiden som mässan pågår syns dessutom finländska produkter i lokala detaljhandelskedjors kampanjer och om detta informerar Business Finland närmare senare.

 Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, som undertecknat partnerlandsavtalet med mässan, ansvarar för projektets arrangemang i samarbete med jord- och skogsbruksministeriet, den finlandssvenska producentorganisationen SLC samt Business Finland. Som stöd för projektet finns flera regionala mat- och turismprojekt samt MTK-Varsinais-Suomi. Som stöd för programmet och kommunikationen bistår Finlands ambassad i Tyskland. 

Matsponsorer för mässans PR-evenemang är Atria, Arla, Helsingin Mylly, Heinon tukku och Hätälä. Köksinredningen levereras av Electrolux och möblerna i mässhallen levereras av Isku. Den grafiska identiteten för partnerlandssamarbetet har planerats av reklambyrån Hasan & Partners. För byggandet av den finska mässhallen står Messe Forum. Förutom Finlands ambassad i Tyskland bistår den tyska kommunikationsbyrån Genius i det mediala samarbetet.

Tilläggsinformation om de regionavdelningar och företag som medverkar på Finlands avdelning: www.ausderwildnis.fi

Tilläggsinformation om mässan: www.gruenewoche.de