Tusentals företag från hela världen deltog i EuroTier i Hannover i november. Så också Ab Tomas Kjellman. Det var fråga om en stor satsning för det lilla familjeföretaget från Pedersöre.
–Vi söker ständigt efter nya marknader och vår förhoppning är att vi ska nå ut till hela världen. Vi har en fungerande logistikkedja som gör att vi kan nå ut till hela världen. Vi har också mycket kunskap i vårt företag och många fördelar också som inte de stora aktörerna har, säger företagets vd och exportchef Tomas Kjellman.
Företagets främsta kunskap finns inom reservdelar och i synnerhet slitdelar till fullfodervagnar. En nisch Ab Tomas Kjellman satsat på de senaste åren.
–Det finns många importörer av jordbruksmaskiner, men de har inga reservdelar. De senaste 4-5 åren har vi satsat på att ha reservdelar för alla märken. Det har också lärt oss mycket om vad som är kvalitet och inte, menar han.
En typisk slitdel är knivarna som skär fodret i fullfodervagnar. I dag tar Ab Tomas Kjellman in enbart som man vet håller hög kvalitet. För att kunderna ska veta att företaget enbart har reservdelar av bästa kvalitet har man nu infört en kvalitetsstämpel.
–Vi utför mekaniska test som vi lärt oss visar om reservdelen håller hög kvalitet eller inte. En förutsättning för att få vår stämpel är att tillverkaren använder rätt stål. Det är inte en certifierad metod men en kvalitetsstämpel på att de delar vi importerar håller bästa kvalitet, förklarar Kjellman.
Siktet inställt på Östeuropa
Företagets så kallade Top Quality-sortiment är inte komplett för alla märken.
–Men sortimentet utökas hela tiden.
Ab Tomas Kjellman har deltagit i mässor i Sverige men satsningen på världens största jordbruksmässa EuroTier i Hannover i Tyskland är den största hittills.
–Det rör sig om minst 15.000 euro för att närvara här och då har vi en liten utställningsplats. Men vi skulle inte göra det här om vi inte tror på det vi gör. Det finns hur många konkurrenter som helst men kunskap är något som vi har. Dessutom jobbar vi nära slutanvändaren och mellanhänderna är få.
Han poängterar att Tyskland inte är en primär marknad för företaget.
–Här finns många liknande företag. De länder som intresserar oss mest är länder som Serbien och Rumänien där behovet av reservdelar är stort och där det finns kunder som vill ha pålitliga aktörer. Men vi skyndar långsamt för att etablera sig på en ny marknad tar minst tre år.