Vi finländare tar för givet att det alltid ska finnas färska, inhemska och billiga ägg på butikshyllorna. Men det är en bransch som nu genomgår stora förändringar. Buräggen fasas ut och det är många producenter som tvingas lägga ner på grund av de stora investeringarna som krävs. I det nyaste avsnittet i podcasten Framtidsodlarna ställer vi oss frågan: Hur ekonomiskt hållbart är det att producera ägg i framtiden?
Alex Melin tog över äggproduktionen i Västerhankmo, Korsholm, för sju år sedan. Nu har han cirka 3.500 frigående höns i anläggningen som byggdes år 1997. Hans pappa var en föregångare när han redan på 90-talet gick över från burhöns till frigående.
– Pappa var före sin tid när han redan då gick över till frigående höns, och det är jag mycket tacksam för i dag. Då var det många som var rädda för dödligheten bland frigående höns, men här på vår gård har vi under de här åren inte haft några problem med det, säger Alex Melin.
Burhöns fasas ut
Äggsektorn är en bransch som nu genomgår stora förändringar. Butikskedjan Lidl har redan slutat sälja ägg från burhöns och även S- och K-kedjorna har meddelat att de under de kommande åren kommer att fasa ut försäljningen av ägg producerade av burhöns.
– Det kommer att vara många producenter som faller bort på grund av de stora investeringarna som krävs. Ända sedan Lidl kom ut med sitt besked har priset på burägg rasat drastiskt. Redan då var det flera kollegor som tvingades avsluta produktionen på grund av att det helt enkelt inte gick ihop, säger Melin.
Prisutvecklingen för äggproducenterna har varit trög. När spannmålspriserna gick upp kom höjningen av äggpriset med en fördröjning. I dag får Melin cirka 1,50 euro per kilo när han säljer till packeriet. I klartext betyder det att han får cirka 10 cent per producerat ägg.
Gårdsförsäljning hjälper
Alex Melin öppnade för några år sedan en liten gårdsbutik där kunderna med självbetjäning kan köpa färska och närproducerade ägg. Gårdsbutiken har blivit en framgångshistoria och priset han kan ta där ligger på 2,50 euro per kilo.
– Det går runt, men inte mera än det. Att produktionen går runt hänger mycket ihop med gårdsbutiken, trots att det är en relativt sett liten andel som säljs via den. För oss producenter skulle redan en höjning med 20 cent per kilo spela en jättestor roll. Speciellt för de producenter som måste köpa in spannmål är det riktigt tuffa tider, säger Melin.
Själv har också Alex Melin funderat mycket på sin egen framtid som äggproducent. Den ökande efterfrågan på hans ägg har dock fått honom att fortsätta. Speciellt det växande antalet kunder i gårdsbutiken har gjort att han nu vågar fundera framåt.
– Vårt hönshus är byggt år 1997 och det måste snart åtgärdas. Men jag vet inte ännu om jag då ska ha fler eller färre höns. Jag funderar också på att kombinera färre höns med ett eget litet packeri här på gården, men det kräver i sin tur en hel del med olika tillstånd och det är lång process. Vi får helt enkelt se, säger Alex Melin.
Podcasten Framtidsodlarna hittar du på Podbean, Spotify och på slc.fi/framtidsodlarna. I serien reser Jens Berg runt i Svenskfinland för att träffa producenter som utvecklar och ligger i framkant inom sitt område. Serien produceras av SLC i samarbete med Montem.