Valtra Fabriken 5 Webben
Produktionstakten är mycket snabb vid Valtras fabrik. Det tar cirka 7,5 timmar att plocka ihop en ny traktor och per dygn är kapaciteten hela fyrtio traktorer. För tio år sedan var produktionskapaciteten 26 traktorer per dygn.
Tema

AGCO förstorar och satsar på
Valtrafabriken i Suolahti

AGCO har förstorat och investerat i Valtras traktorfabrik i Suolahti. En stor satsning är investeringen i en ny målerianläggning, som möjliggör att produktionen av S-seriens nya traktorer kan inledas i Finland.

– Vi vill leverera den bästa upplevelsen för våra kunder och kunna möta upp till de förväntningar som de har på oss. Våra senaste satsningar på fabriken bidrar till att vi kan göra det. Att vi nu också kan börja tillverka traktorerna i den nya S-serien betyder mycket för Valtra, säger Tiina Herlevi, som är produktionschef för Valtras fabrik i Suolahti.

Det har på senare år skett mycket vid produktionsanläggningen. Den senaste satsningen är byggandet av en helt ny målerianläggning på 2.000 kvadratmeter. Det är frågan om ett toppmodernt måleri som garanterar en hög kvalitet på ytorna som målas.

– Det här är vår kronjuvel just nu. Måleriet började byggas 2021 och togs i bruk i år. I och med den här investeringen kan vi garantera en hög kvalitet samtidigt som vi kan öka kapaciteten och också bygga större traktorer, berättar projektchef Mikko Torvelainen.

Det nya måleriet är enbart för chassin, som genomgår flera olika steg när de sprutmålas. Själva processen är tekniskt avancerad och styrs i praktiken helt med ett datorprogram. Själva målningsprocessen görs med robotar.

– Det finns fyra robotar som utför hundra procent av färgarbetet, ingen människa jobbar med den processen. Det går åt 7-8 liter färg per chassi beroende på storleken, förklarar han.

Valtra Fabriken 6 B Webben
Nyligen färdigställdes ett nytt måleri vid Valtras fabrik. Det är frågan om en toppmodern process där robotar sköter det mesta. Här målas enbart chassin. Det nya måleriet medför att större modeller kan målas, som till exempel de största traktorerna som ingår i den nya S-serien.

Robotar sköter färgarbetet

När chassina kommer till måleriet genomgår de först en förbehandling där de tvättas med avfettningsmedel. Därefter går de vidare till en ugn med 70 grader celsius värme för förvärmning. Först därefter genomgår de två kamrar med robotar som sprayar på ett baslager och ett ytlager med färg.

Den enda färgen som finns är mörkgrå eftersom alla chassin har samma färg.

– Därefter torkar chassierna i en torkugn och i en ugn ryms sex stycken. Därefter går de vidare till avkylning med fläktar så att temperaturen för färgen blir optimal, berättar Torvelainen.

Tidigare fanns själva måleriet inne på produktionslinjen.

– Det är en stor fördel att ha måleriet avskilt från huvudmonteringslinjen. Produktionskapaciteten ökar, det är säkrare för våra anställda och vi får nu också möjlighet att måla Valtras största S-serie här i Suolahti, konstaterar han.

Det pågår också mycket annat vid de olika produktionsanläggningarna i Suolahti. Transmissionsfabriken håller på att förstoras och moderniseras. För tillfället tillverkas transmissioner för N- och T-seriens traktorer här samt komponenter för Powershift-transmissionerna för de Sydamerikanska marknaderna.

Även komponenter för kraftöverföring för AGCO:s andra fabriker tillverkas här.

– I framtiden kommer vi också att kunna tillverka Q- och S-seriens CVT-transmissioner och för det ändamålet bygger vi också ut transmissionsanläggningen med flera tusen kvadratmeter, tillägger Herlevi.

Valtra Fabriken 3 B Webben
Här är monteringslinjen för transmissionerna. Det tar cirka 7,5 timmar att plocka ihop en ny traktor och per dag är kapaciteten hela fyrtio traktorer.

Flera olika produktionslinjer

Det finns flera olika produktionslinjer. Byggandet av en traktor börjar med att bygga växellådan, transmissionen. Därefter testas den och levereras vidare till monteringslinjen där chassit byggs på. Efter det monteras chassit ihop med hytten.

Takten är imponerande.

– I monteringsfabriken arbetar 650 personer i åtta timmars skift. Takten mellan de olika monteringspunkterna på produktionslinjen är elva minuter och det tar cirka 7,5 timmar att plocka ihop en ny traktor. Per dag kan vi producera hela 40 traktorer. För tio år sedan var kapaciteten 26 traktorer, så utvecklingen har gått fort, berättar Herlevi.

När S-seriens traktorer börjar monteras i Suolahti innebär det att monteringslinjen måste förstärkas.

– Flera olika produktionsstationer måste förstärkas för att kunna bära de tyngre delarna. Det är frågan om en helt ny produkt och det blir också för oss att arbeta med helt nya delar, säger hon.

I Suolahti har Valtra också satsat på forskning och utveckling. Ett helt nytt valideringscenter tas i bruk nästa år och det innebär en helt ny byggnad på 850 kvadratmeter.

– Där kommer vårt planeringsteam få tillgång till snabba testresultat. I det nya centret kommer vi också att kunna testa hela traktor eller enskilda moduler i olika förhållanden, förklarar hon.

Valtra Fabriken 4 A Webben
För några år sedan färdigställdes ett nytt logistikcenter vid Valtras traktorfabrik. Varje dag anländer femtio lastbilar med komponenter som fördelas vidare till produktionslinjerna. Dagligen distribueras 16.500 delar.

Tiotusentals komponenter hanteras dagligen

För ett och ett halvt år sedan förnyades logistikcentret. Det var en nödvändig investering för att kunna öka kapaciteten. Varje dag anländer femtio lastbilar med olika komponenter till centret.

– Vi har 300 leverantörer av olika delar och komponenter som tas emot här dagligen och ska organiseras. I dag har vi nästan 11.000 lådor med olika delar och varje dag distribueras 16.500 delar till produktionslinjerna. Det är frågan om en mycket stor organisation och totalt har den här avdelningen 130 anställda, berättar Herlevi.

Värdet på komponenterna som matas till produktionslinjen dagligen uppgår till cirka 2,5 miljoner euro. En del komponenter finns i lager för upp till tio dagar medan de flesta går till produktionsanläggningen direkt.

– Till exempel AGCO Power-motorerna som tillverkas i Linnavuori levereras hit och går direkt från logistikcentret till monteringslinjen. För mindre komponenter har vi ett lager, men det är inte stort, förklarar han.

I Suolahti finns också Valtras koncept för Unlimited, det vill säga olika tillägg för att skräddarsy en traktor enligt kundens önskemål. När nya S-seriens traktorer börjar byggas här innebär det att S-serien likväl som de mindre modellserierna kan utrustas via Unlimited-studion och givetvis har hela traktorn inklusive Unlimited-lösningarna full fabriksgaranti.

– När traktorn är färdigmonterad går den vidare till Unlimited-studion. Där kan vi bygga och utrusta till speciella önskemål som kan gälla till exempel en speciell färg eller mera speciella alternativ för hydraulik. Det kan också gälla speciell skogsutrustning eller lösningar för underhåll för traktorer som är verksamma på flygplatser, berättar Johan Grotell, som är teknologispecialist på Valtra.

Gällande hållbarhet har Valtra arbetat hårt för att minska sina koldioxidutsläpp. Man har satsat på förnybar energi och minskat klimatavtrycket med 97 procent sedan 2017.

– Vi är ännu inte hundra procent fria från utsläpp, men vi är på god väg att bli det, säger Herlevi.

Valtra Fabriken 7 Webben
När chassierna målas genomgår de flera olika processer. Här är de målade och blir avkylda med fläktar. Det nya toppmoderna måleriet vid Valtras fabrik gör att man kan ta hem tillverkningen av de nya traktorerna i S-serien. I början av nästa år inleds produktionen av de traktorerna.