Jordbruk Marknad

Atria säljer bra hemma, kämpigare utomlands

För årets tredje kvartal levererar Atria-koncernen ett aningen sämre resultat än för motsvarande period i fjol.

Atrias omsättning är nu 357,1 miljoner euro när den i fjol var 360,8 miljoner. Det jämförbara rörelseresultatet för tredje kvartalet är 12,7 miljoner euro när det för motsvarande period i fjol var 16,2 miljoner euro.

– Efterfrågan på våra produkter har ökat på den inhemska marknaden och utvecklingen har varit fortsatt positiv inom samtliga segment i Finland, men också i andra länder. Det är främst på den ryska men delvis också på den svenska marknaden vi inte når upp till satta målsättningar, säger Atrias VD Juha Gröhn.

I Finland har sommarsäsongens försäljning lyckats särskilt väl och Atria är nu marknadsledande på grillprodukter här hemma. Koncernen är nöjd med såväl tillväxten som lönsamheten.

Orsaken till att man inte nådde målsättningarna på den svenska marknaden är främst den svaga svenska kronan. Affärsområdet Danmark och Estland nådde upp till sina lönsamhetsmålsättningar, tillväxten i Danmark kunde dock vara bättre.

På Rysslandsmarknaden nådde man varken upp till lönsamhets- eller tillväxtmålsättningarna. Råvarupriserna har stigit i två omgångar och marginalen har följaktligen minskat. Försäljningen av Sibylla-produkterna i Ryssland går dock bra, lika så försäljningen i Food Service-segmentet.

Den torra och varma säsongen har minskat på de skördade volymerna runt om i Europa. Spannmåls- och foderpriserna har stigit kraftigt under hösten. Också köttets pris upplever just nu en stigande trend. Atria förbereder sig på högre råvarupriser när man går in i fjärde kvartalet av 2018.