Avant lanserar en ny minilastare, 860i, som samtidigt blir deras största modell hittills. Familjeföretaget i Ylöjärvi i Birkaland fortsätter också sin starka tillväxt med 17 procent jämfört med föregående år.
Avant Tecno lanserar nya modeller sin hittills största modellserie, 800-serien med modellerna 850 och 860i, var av den första riktas till marknaderna utanför Europa. I Finland och övriga EU-länder säljer man 860i som drivs av Kohlers motor på 42 kilowatt och uppfyller Stage5-utsläppsnormerna.
Maskinens arbetsvikt är 2.700 kilo och lyftförmågan 1.900 kilo. Dessutom har den en väldigt låg tyngdpunkt.
– Den stora lyftförmågan har varit efterfrågad av våra kunder som jobbar med stenläggning. Nu klarar den av att till full höjd lyfta en truckpall med sten på 1.900 kilo, berättar Avants försäljningsdirektör Jani Käkelä.
Avantlastarna har i allmänhet hydrostatisk drift med fyra hydrauliska navmotorer och så också i 800-serien. Den maximala körhastigheten är 30 kilometer i timmen och arbetshydrauliken har en kapacitet på 80 liter per minut.
Teleskopbom ger lyfthöjd
Teleskopbomen är standardutrustning på Avantlastarna och med hjälp av den når man en lyfthöjd på 3,5 meter. En hydraulisk våg håller automatiskt lasten vågrät medan man lyfter den.
Som tillval lanserar Avant också en förnyad och mer robust, uppvärmd och isolerad förarhytt som minskar på ljudet och vibrationerna. Hytten som helhet i kombination med den luftfjädrade förarstolen erbjuder allt bättre ergonomi. Luftkonditionering finns som tillval.
– En bättre hytt har också varit efterfrågad och det är naturligt att vi först lanserar den till de större modellerna. Hytten presenteras på Bauma-mässan i München den 8-14 april, säger Käkelä.
I regel kan samtliga Avantmodeller erhållas med antingen förarhytt eller störtbåge.
Batteritekniken utvecklas ständigt
Avant har två modeller med elektrisk drift. Den äldre och mer beprövade e5 med ett konventionellt batteri och sedan den relativt nylanserade e6:an, med ett litiumjonbatteri. Litiumjonbatteriet möjliggör en fördubblad arbetstid i medeltungt och tungt arbete jämfört med e5:an samtidigt som också laddningstiden förkortats avsevärt.
– Det här kommer att märkbart förändra intresset för elektrisk drift fram över, säger Käkelä.
Batteriet har en livstid på 2.500 fulla laddningscykler, vilket i praktiken är 7.000-10.000 timmar. En typisk arbetsdag med e6:an kan innebära att man inleder morgonen med full laddning, jobbar tre timmar, laddar en timme, jobbar två och en halv timmar, laddar en halvtimme och jobbar en dryg timme igen innan man går hem.
– En ganska vanlig arbetsdag på de flesta ställen. Medan maskinen laddas kan arbetstagaren äta lunch eller hålla kaffepaus. Det här gör att maskinen bör lämpa sig väl för användning till exempel i en ladugård eller i ett lager, säger han.
Stark tillväxt
Avant Tecno är ett företag i stark tillväxt. Under 2018 steg företagets omsättning för första gången över 100 miljonersstrecket, till 110,5 miljoner euro. En tillväxt på hela 17 procent från föregående år.
– Vi är förstås väldigt nöjda över vår tillväxt. Nu var den särskilt stor, men fram över är kanske 10 procent på årsnivå mer realistiskt. Tillväxten bottnar i ett investeringsprogram som spänner över flera år och kommer att ha stor betydelse för vår produktion. Trots att investeringarna rent konkret till stor del handlar om automation och LEAN-system ska vi i framtiden ha 250 anställda i stället för de 200 vi har i dag. Med andra ord siktar vi alltså på att höja veckoproduktionen av lastare, från 100 till 150, säger Käkelä.
Och för att det ska lyckas måste försäljningen givetvis fungera.
I dag går 80 procent av Avantlastarna på export till omkring 50 olika länder. I Europa siktar man på en måttlig tillväxt, medan man siktar på hög tillväxt i USA. Därför har man grundat eget försäljningsbolag där och det har man också gjort i Storbritannien och Tyskland.
– Kundens behov är centralt för vår produktutveckling. På det här sättet får vi fram produkter som har en verklig efterfrågan. Tillsvidare har vi lyckats väl med att nå våra målsättningar, men det gäller att hela tiden ha fingret på tidens puls. Det gäller för såväl produkterna i sig som produktionen och helhetens del, säger Käkelä.
Avant är för tillfället marknadsledande på minilastare i världen. I koncernen ingår också bolaget Leguan Lifts som tillverkar mobila personliftar. Koncernens omsättning är 123,5 miljoner euro. Under de senaste tre åren har man tagit i bruk nya produktionsutrymmen på cirka 10.000 kvadratmeter.