Avb4 Maj24 Ct
Företagarna på djurgårdarna har rätt till semester och vikariehjälp. Den ordnas av Pedersöre avbytarservice som har sjuttio månadsanställda från Närpes till Karleby. Vi gör vårt bästa för att stå till tjänst trots att brist på personal börjar göra sig påmind, säger ledande lantbruksavbytare Marina Granqvist.
Jordbruk

Bästa möjliga avbytarservice
trots brist på personal

För många djurgårdar i Österbotten är hjälpen som Pedersöre avbytarservice erbjuder mycket viktig. Enheten med sjuttio månadsanställda avbytare gör sitt bästa för att stå till tjänst vid semestrar och när det behövs vikariehjälp – trots att det är brist på personal.

– Just i dag har vi tillräckligt med personal, men i morgon kan läget vara helt annat. Blir någon företagare sjuk och behöver en vikarierande avbytare, kastas hela arbetsplaneringen om. Men vårt mål är att alltid kunna erbjuda djurgårdarna bästa möjliga service, säger Marina Granqvist, ledande lantbruksavbytare vid Pedersöre avbytarservice.

Efter en organisationsreform den 1 januari 2023 finns det nationellt tolv lokala enheter inom den landsomfattande avbytarservicen. Pedersöre avbytarservice är den enda svenskspråkiga enheten och erbjuder service åt djurgårdarna i området Närpes till Karleby.

– Vi är en liten enhet och 2023 hade vi knappt 22.000 avbytta dagar, vilket är att jämföra med den största enheten som har strax över 80.000. Men att vi är den enda svenskspråkiga är mycket viktigt för företagarna här och jag hoppas att vi får fortsätta som självständig även i framtiden, säger Granqvist.

På hela verksamhetsområdet har enheten sjuttio månadsanställda och även timavlönade. Trots att antalet djurgårdar minskar kontinuerligt finns det ett framtida behov av nya avbytare.

– Redan nu gör sig bristen på avbytare påmind ibland, men inom några år kommer situationen att bli mera utmanande på grund av att en del går i pension. Men det är svårt att säga exakt vilket behovet är eftersom det också hänger ihop med i vilken takt antalet gårdar minskar, förklarar hon.

Utmaningar med rekryteringen

Att locka till sig yngre förmågor är en utmaning. Arbetet som avbytare medför ett stort ansvar där kompetenser i till exempel maskinhantering, tekniskt kunnande och mjölkning är viktiga.

– Det krävs ett helt register av kompetens och det är viktigt att våra anställda har den kompetensen så att djurproducenten verkligen kan känna att den kan vara ledig och lita på att avbytaren kan sitt jobb.

Nyligen var Pedersöre avbytarservice och träffade studerande vid Optima Lannäslund i Jakobstad.

– Vi visade upp oss och berättade att det finns jobbmöjligheter i vår bransch, men intresset har varit mycket svalt. Jag tror de som är födda på en gård och utbildar sig inom branschen kanske jobbar på den i stället för att söka sig utanför. Det är inte heller ett attraktivt jobb för en ung eftersom arbetstiderna kan vara obekväma, säger Granqvist.

Och fortsätter:

– Men för den som planerar driva ett jordbruk i framtiden är avbytararbetet en bra start. Man får se och lära sig mycket när man arbetar på olika gårdar, vilket man har nytta av sen när man startar eget.

Trots att det finns rekryteringsutmaningar och brist på arbetskraft, manar Granqvist till lugn. Enligt henne klarar enheten av att lösa situationer om det uppstår ett behov av vikarie med kort varsel.

– I mitt arbete som ledande avbytare arbetar jag främst med arbetsplanering, men nu som då ställer jag mig till förfogande på fältet om det behövs. Vi arbetar hårt för att ingen ska lämna utan avbytare. Jag gör alltid vad jag kan för att organisera det så att företagarna får den bästa tänkbara servicen, berättar hon.

Det målet försöker man alltid uppfylla trots att det är företagarna själva som i slutändan har ansvar för sina djur.

– Ingen på vårt område ska lämnas utan hjälp, speciellt inte om företagaren är helt ensam på gården.

Trygghet med flera avbytare

Vad kan djurgårdarna göra för att underlätta för avbytarservicen? Enligt Granqvist vore det viktigt att avbytarna får möjlighet att arbeta på flera olika gårdar.

– En del har en och samma avbytare som i stort sett alltid kommer till gården och jag förstår det är en trygghet. Men det vore viktigt att vara öppen för att skola in flera avbytare som kan gården. Gårdens möjlighet till avbytarservice blir mera sårbar om bara en avbytare kan arbetet, förklarar hon.

Ett annat önskemål från avbytarservicen är att vara ute i god tid innan det är dags att ansöka om semester. Den mest bråda tiden för avbytarna är i mars, juli och oktober.

– Det bästa ur vårt perspektiv är att semestrarna tas ut jämnt under året. Vid längre resor eller bokningar är det bra att först kolla avbytarläget eftersom det underlättar vår planering.

Att minimera risken för smittspridning är något prioriteras inom avbytarverksamheten. Med avbytare som rör sig mellan flera olika gårdar krävs klara riktlinjer. En avbytare får exempelvis inte ha samma kläder på sig när den arbetar på en annan gård.

– Det bästa vore om varje avbytare skulle ha egna kläder färdigt på varje gård. Efter avslutat pass tas kläderna av och används igen bara på den gården. Det här är något vi försöker upplysa om för det minimerar risken för att smitta förs vidare från en gård till en annan.

Uppdagas salmonella på en gård får avbytarservicen meddelande från Regionförvaltningsverket. Men anmälningsplikten gäller inte många andra sjukdomar.

– Vi får inte vetskap om andra smittor på gården om inte företagaren själv meddelar om det. Därför är det viktigt att meddela oss för att vi skall kunna beakta det i planeringen samt informera avbytaren före hen anländer till gården.

Unikt system i Finland

Det finska systemet med avbytare och rätt till semester är unikt globalt sätt. Totalt har de som är berättigad avbytare rätt till 26 semesterdagar, varav 3 helgdagar.

Den som är berättigad till avbytarservice kan välja mellan kommunal eller självordnad avbytarservice.

– Jag tycker det här systemet är något vi ska vara mycket stolta över. Klart att också husdjursproducenterna behöver avlastning och ha lagstadgad rätt till semester. Det är också viktigt med tryggheten att få vikariehjälpbehov även vid längre perioder om det behövs, säger hon med rätta.

Väljer man självordnad avbytarservice anlitar företagaren själv en serviceproducent som finns i förskottsuppbördsregistret, det vill säga har ett FO-nummer. Därefter söks ersättning med maxersättningen 31,60 euro per timme, som betalas åt serviceproducenten.

– Skillnaden mellan kommunal avbytarservice är att det inte finns någon begränsning av helgdagar vid semester. Men vid vikariehjälpsbehov är företagaren själv tvungen att hitta en vikarie, tillägger hon.

Vikariehjälp kan beviljas bland annat för sjukledighet, graviditetspenning, föräldraledigheter, begravning av nära anhörig, rehabilitering och militärtjänstgöring. Hjälp fås för sju dagar utan läkarintyg.

– Vikariehjälpsavgiften räknas enligt LFÖPL-inkomsten och det är viktigt att ansöka skriftligen om vikariehjälp innan arbetet inleds, poängterar hon.