Db216102 Schienenbrucke
Det tyska järnvägsbolaget DB Cargo lovar att kännbart höja transportkapaciteten för exportspannmål som ligger i ukrainska lager. FOTO: DB Cargo
Jordbruk EU

Effektiv ”järnvägsbro” stöder
Ukrainas export av spannmål

De mellaneuropeiska järnvägsbolagen höjer kännbart fraktkapaciteten för exportspannmål från Ukraina. Spannmålen ska transporteras per räls till hamnar vid bland annat Nordsjön, för vidare befordran ut till de globala marknaderna.

Ryssland blockerar fortfarande viktiga exporthamnar vid Svarta havet. Blockaden förhindrar exporten av spannmål sjövägen till länder i norra Afrika och Asien, som är starkt beroende av spannmålen från Ukraina.

Enligt FN-organisationen FAO lagras för tillfället upp till 25 miljoner ton spannmål som väntar på export från Ukraina. Landets regering söker förtvivlat efter alternativa transportrutter så länge hamnarna hålls stängda.

EU-kommissionen har reagerat på situationen med en plan att etablera så kallade solidaritetsfiler, som ska underlätta exporten av jordbruksprodukter från Ukraina. Detta ska effektivera infrastrukturen vid gränserna.

Miljoner ton vete måste ut ur landet

Enligt EU:s transportkommissionär Adina Vălean är det nödvändigt att exportera minst 20 miljoner ton vete som ligger i ukrainska lager. Lagren måste tömmas för att bereda plats för höstens nya skörd, då det blir dags.

Järnvägsbolagen i berörda EU-länder organiserar så kallade gröna korridorer för transporten av spannmål från Ukraina. Enligt EU-kommissionen ska spannmålstransporterna prioriteras på de aktuella banavsnitten.

Det tyska järnvägsbolaget DB Cargo har under hösten organiserat biståndstransporter till Ukraina. På returresan fylls vagnarna med spannmål. På grund av den bredare spårvidden i Ukraina måste tågen lastas om vid gränsen, vilket förorsakar tidsförluster.

Trots svårigheterna planerar DB Cargo att ytterligare öka transportkapaciteten. Redan i dag transporterar DB Cargo och dess dotterbolag i Polen och Rumänien ansenliga mängder exportspannmål från Ukraina.

Enligt DB Cargos VD Sigrid Nikutta finns goda chanser att organisera tilläggskapacitet för transport av ännu mer spannmål från Ukraina. Därmed axlar DB Cargo ett socialt ansvar för sin del av försörjningskedjan.

DB Cargo transporterar redan i dag spannmål från Ukraina på uppdrag av privata företag. I regel kör dagligen två till tre tåg spannmål ut ur landet. Rutten går via Polen vidare till västeuropeiska terminaler.

Kapaciteten når bristningsgränsen

Tysklands trafikminister Volker Wissing meddelande nyligen att den så kallade ”järnvägsbron” kommer att utvidgas kännbart. Transporterna av spannmål rullar från Ukraina till hamnar vid bland annat Nordsjön och Adriatiska havet.

Den absoluta prioriteten är att öppna transportvägarna från Ukraina till Nordafrika och Asien, där bristen på spannmål börjar bli akut. Utan fungerande transportvägar hotar svåra problem för de mottagande ländernas matförsörjning.

Den tyska banchefen Richard Lutz uppmanar EU-kommissionen att engagera sig starkare för att trygga effektiva transporter. Lutz påminner om att 90 procent av exportspannmålen tidigare har exporterats via Ukrainas hamnar.

Enligt den nyaste nödfallsplanen ska ifrågavarande mängder nu transporteras per järnväg. Detta pressar kapaciteten till det yttersta. Trots detta måste vi försöka få ut möjligast stora mängder spannmål från Ukraina, anmärker Richard Lutz.

Logistikföretagen står ständigt inför nya problem som måste lösas. Det råder brist på lämpliga lastbilar och transporterna försenas av skador på infrastrukturen. De stigande priserna på diesel ställer ytterligare press på kostnaderna.