Metsä Group och Business Finland låter bygga en representativ träpaviljong till de olympiska sommarspelen i Tokyo 2020. Paviljongen placeras på den finländska ambassadens tomt i centrum av den japanska huvudstaden.
Träpaviljongen blir en mångsidig byggnad som ska lämpa sig för ett brett utbud av olika evenemang, som seminarier, utställningar, konserter och festligheter. Under de olympiska och paralympiska spelen fungerar byggnaden som en officiell träffpunkt.
Paviljongen är ett utmärkt sätt att visa fördelarna med industriellt tillverkade träelement. Konstruktionen av laminerat fanerträ (LVL) gör det också möjligt att bygga snabbt och effektivt med prefabricerat material på befintliga konstruktioner, vilket blir fallet i Tokyo.
Träpaviljongen i Tokio uppförs av mångsidiga material som samtidigt fungerar som långsiktigt kollager. Paviljongen transporteras som färdiga element till destinationen, där komponenterna efter behov kan demonteras, flyttas och återmonteras.
Tekniken sammanfaller långt med våra målsättningar att ersätta fossila produkter med förnybara och återvinningsbara material, framhåller Mikko Saavilainen som är VD för affärsutvecklingen inom Metsä Wood, i ett pressmeddelande.
Trämaterialet i paviljongen är ekologiskt hållbart och effektivt. Vid produktionen av material och element uppstår bara små mängder avfall. Elementen tillverkas av Metsä Woods partnerföretag och låter sig monteras snabbt på ort och ställe.
Ska främja turism och export
Paviljongen ska bli samlingsplats för de finländska deltagarna. Dessutom kommer finländska statsgäster och olympiakommitténs officiella gäster och delegationer att mötas i byggnaden, som också ska vara öppen för gästande OS-turister.
Ett liknande koncept förverkligades redan 2016 i samband med de olympiska spelen i Rio de Janeiro, då paviljongen lockade mer än 35.000 besökare. Träpaviljongen i Tokyo kommer däremot att bli mer långlivad.
Enligt Business Finland kan verksamheten fortsätta långt in på hösten med diverse temadagar för näringslivet. Företagen kan utnyttja möjligheten att knyta kontakter på den japanska marknaden. Dessutom ska turismen till Finland främjas.
Förnybara energilösningar, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, nya teknologier och robotik intresserar japanerna under sommar-OS i Tokyo. Detsamma gäller ren finländsk mat och Finland som turistland, noterar Petri Tulensalo från Business Finland.
Japan är Finlands tredje största icke-europeiska handelspartner efter USA och Kina. Det nya frihandelsavtalet mellan EU och Japan underlättar ytterligare möjligheterna till export, noterar Business Finland. Paviljongen i Tokyo planeras av arkitektbyrån Helin & Co.