– Last- och balvagnar är vår huvudprodukt som bäst, säger Kurikan Hyväkones verkställande direktör Tuomo Keskimäki.
Kurikan Hyväkone har många strängar på sin lyra. Last- och balvagnar har varit en huvudprodukt på senare tid, men också redskap till lastare och importerade minilastare och slykrossar är viktiga nischer för det mångsidiga Kurikkaföretaget.
När familjeföretaget Kurikan Hyväkone grundades 1993 var det beläget i äkta gårds- och landsbygdsmiljö på cirka fjorton kilometers avstånd från Kurikka. Sedan 2009 hittas företaget på en mera central adress på ett relativt nytt industriområde vid namn Ikari, inte långt från Tammerforsvägen.
– Det var min far Yrjö Keskimäki, min bror Ismo Keskimäki och min kusin Vesa-Matti Keskimäki som startade verksamheten i tiderna. Själv har jag varit med i bilden sedan 2001. Sex år senare gjorde vi generationsväxling och jag tog över efter min far, berättar Tuomo Keskimäki.
Själv jobbade Tuomo Keskimäki som murare tills besvärliga ryggproblem satte stopp för den karriären. Keskimäki är idag aktiv som verkställande direktör för en rörelse som sysselsätter ett tjugotal personer.
– Kurikan Hyväkone har för närvarande ett tiotal personer på lönelistan. Vårt dotterbolag Kurikan Hykoteam som bildades 2003 och som svarar för vår produktionsverksamhet har ungefär lika många anställda, säger Keskimäki.
Tillverkar, säljer, servar och importerar
Tyngdpunkten i Kurikan Hyväkones utbud ligger på olika slags lantbruksprodukter av inhemskt ursprung. Redskap till lastare samt import och förmedling av Giant-minilastare och slykrossar är andra betydelsefulla grenar för företaget.
– På sistone har tillverkning och försäljning av last- och balvagnar av märket Camion varit den viktigaste grenen för oss. Vi har sålt mellan 100 och 200 vagnar i hela landet under det senaste året. Den mest långväga kunden har funnits på Åland, säger Tuomo Keskimäki.
Likaså erbjuder företaget däck- och fälgservice för traktorer och andra större lantbruksmaskiner.
Tuomo Keskimäkis bror Ismo Keskimäki ansvarar för den delen. Vid sidan av däckverksamheten bedriver han också mjölkproduktion vid den hemgård som han har övertagit i hembyn utanför Kurikka. Trettio kor finns i besättningen, berättar han.
Vad är Hyväkones specialitet och vilken slags företagsfilosofi tillämpar man?
– Vi tillverkar och säljer produkter för yrkesbruk på egen hand. Vi erbjuder också servicearbeten och reservdelar. Av de importerade produkterna kommer minilastarna från Holland. Slykrossarna och stubbfräsarna är tillverkade i Italien respektive Danmark.
– Vår filosofi är att lyssna på och samarbeta med kunderna så mycket som möjligt. Vi har specialdesignat lastvagnar efter privata önskemål. Produkterna har tagits emot på ett strålande sätt. Samtidigt måste man förstås i sammanhanget se till att följa gällande bestämmelser exempelvis i fråga om mått, lastningsvikter och så vidare, säger Tuomo Keskimäki.
Företaget har byggt upp ett nätverk av 15-20 serviceställen som är utspridda över hela landet. I svenska Österbotten finns tillgänglig service i Karleby, Maxmo, Korsholm och Ömossa/Härkmeri.
Hur har företaget klarat sig ekonomiskt?
– Det har varit tajt på sistone. Men några nedskärningar inom personalstyrkan har vi inte gjort. Snarare har någon enstaka nyanställning gjorts.
– Vi försöker hitta nya kundgrupper framöver. Vi har till exempel sålt en del minilastare till fastighetsservicebolag i Vasa. Samtidigt är det inte alls lätt att lyckas göra en framgångsrik inbrytning i den sektorn, säger Keskimäki.
Svenska Österbotten viktig kundmarknad
Den svenskösterbottniska lantbruksmarknaden har hela tiden funnits i Kurikan Hyväkones medvetande. Tidigare har man också haft en finlandssvensk chef. Nykarlebybon Christer Kattil ledde företaget i några års tid i slutet av 2000-talet.
För fyra år sedan värvades Stig Nygård, till vardags också säljare på BT Agro i Vikby, som försäljare och kontaktperson i svenska Österbotten.
– Jag var bekant med ägarna sedan tidigare och kom bra överens med dem. Jag hade träffat dem på mässor och diskuterat mycket med dem. Jag har samtidigt efterträtt Jakobstadsbon Vesa Vainionpää som tidigare skötte det svenskösterbottniska fältet, säger Nygård.
Nygård får marknadsföringsmässigt stort stöd och uppbackning från fabriken i Kurikka vilken han besöker några gånger i månaden.
– I år har jag sålt fem Camion-vagnar i svenska Österbotten. Antalet kan i bästa fall fördubblas under det här året. Det är många offerter som är i omlopp för tillfället, säger Stig Nygård.
När framtiden och framtidsutsikterna för Kurikan Hyväkone förs på tal passar Tuomo Keskimäki på att kritisera Yles och andra riksmediers ensidigt negativa skildringar av det finländska lantbruket – speciellt i anknytning till de aktuella miljö- och koldioxiddiskussionerna.
– Landsbygden borde hållas levande i framtiden. Överlag sker det minskningar överallt på landsbygden och de mindre orterna. Dagens Kurikka har något över 20.000 invånare. Men befolkningsantalet väntas sjunka under 20.000 framöver.
Hur som helst blickar Keskimäki och Kurikan Hyväkone framåt alla orosmoln till trots. Antalet aktörer inom det finländska jordbruket fortsätter att krympa parallellt med att enheterna blir större.
– Jag tror att den här utvecklingen överlag leder till gallrad nationell försäljning av lantbruksprodukter. Jag hoppas att vi inte tillhör de företag som drabbas, säger Keskimäki.
För två år sedan sålde Kurikan Hyväkone några första vagnar till Sverige. Kommer ni att satsa på export till den svenska marknaden i framtiden?
– Vi siktar på att kunna etablera oss i Sverige. Vi kommer att förhandla om att inleda försäljning i landet. I så fall bör det inte enbart handla om vagnar utan även andra slags produkter bör erbjudas, säger Tuomo Keskimäki.