Notregistret
Mjölkproducenten Niclas Sjöskog är en som upplevt många problem med det nya nötkreatursregistret. Ibland får tjänsten Min Gård inte kontakt med det officiella registret och det rapporteras också om att den svenska versionen ibland krånglar. Så här kan det inte fortsätta, säger han.
Jordbruk

Fortfarande många problem med nötregistret och Min Gård

Många användare har fortfarande problem med tjänsten Min gård och det nya nötkreatursregistret. Det har blivit bättre, men mjölk- och köttproducenter retar sig på att synkroniseringen mellan de båda systemen inte fungerar optimalt.

– Så här kan det inte fortsätta. Det har varit problem sedan starten och trots att det gradvis har blivit bättre så är det för mycket som haltar ännu. Användarna kan inte lita på att information registreras på rätt sätt, säger Niclas Sjöskog, mjölkproducent i Lillby i Pedersöre.

I slutet av april tog Livsmedelsverket över nötkreatursregistret. En förändring som skulle göra det bättre för mjölk- och nötköttsproducenter, men med facit på hand verkar det inte ha blivit så. Under de snart sex månader som det nya registret har varit i bruk är det många som har hört av sig till LF och klagat på att det finns en tröghet i systemet.

Något som Livsmedelsverket själv påpekade i somras och gick ut med information om att det finns problem med prestationsförmågan bland annat för dem som använder mjukvaran Min Gård, som tillhandahålls av Mtech Digital Solutions.

– I början var det stora problem med att beställa öronmärken och systemet var långsamt. Det tog länge att ladda in nya uppgifter och så kunde det vara avbrott. Det händer också att kontakten till nötkreatursregistret inte fungerar, berättar Sjöskog.

Måste dubbelkolla

Han har blivit kontaktad av kolleger på fältet som ger liknande rapporter. En av dem är dikoproducenten Sanna Särs i Terjärv.

– Sista droppen för mig kom för en tid sedan när jag skulle registrera fyra kalvningar i Min gård. Det kom ett meddelande som visade ”Error” (fritt översatt: fel) och att kontakt med nötregistret inte kunde fås.

– Till slut kom jag vidare och en grön ruta visade att sparningen lyckades men jag var ändå tvungen att logga in i nötkreatursregistret för att säkerställa att uppgifterna hade uppdaterats där, berättar Särs.

Den här gången hade uppgifterna som matades in i Min Gård sparats och uppdaterats också i nötkreatursregistret.
– Jag och många andra producenter som använder de båda systemen litar inte på att de fungerar som de ska. De flesta av oss använder Min gård för att det är användarvänligt och för att det erbjuder funktioner som behövs för att få vardagen att fungera. Den servicen betalar vi för och då ska det inte vara så att vi måste dubbelkolla att uppgifterna överförts till nötkreatursregistret.

– Man har inte tid att hålla på så här, säger hon.

Hon får medhåll av Sjöskog.

– Avbrotten är ett gissel för vi som arbetar som mjölk- och i synnerhet köttproducenter behöver snabbt registrera nya uppgifter. Senast i morse var det ett avbrott i Min gård, som inte fick kontakt med nötkreatursregistret. En stund senare fungerade det, men det är mycket störande.

Något som också har kommit till kännedom är att den svenska versionen av Min gård kan krångla.

– Det har också hänt mig. Då testade jag byta språk till finska, och den språkversionen fungerade. Senare började också den svenska versionen fungera. Det är inte bra att svenskspråkiga användare hamnar i en annan situation än de som kan finska. Oavsett om det bara händer ibland är det vansinnigt, menar han.

Onödiga felmeddelanden

En annan sak som vilseleder användare av Min gård och nötkreatursregistret är att systemen ger felmeddelanden. I systemet finns tiotals dylika meddelande som enligt upprätthållaren var obefogade. Således har många användare inte rensat meddelandena.

– Många användare tror jag har slutat bry sig om dem på grund av att informationen är att de är obefogade. Men vad händer om ett meddelande är korrekt, och som faktiskt visar att det finns en anmälan som är felaktig? Dessa meddelanden borde raderas, säger Särs.

Enligt Särs använder fortfarande de flesta nötköttsproducenter Mtech Digital Solutions tjänst Min gård. Orsaken är att systemet är användarvänligare än Livsmedelsverkets nya nötkreatursregister.

– I Min gård-tjänsten finns alla uppgifter från produktionsuppföljningen som ProAgria har. Jag vågar påstå att merparten inte använder det nya registret och därför är det otroligt viktigt att synkroniseringen mellan de båda systemen fungerar, säger hon.

Och fortsätter:

– I värsta fall, om uppgifter som fyllts i Min Gård inte överförts till nötkreatursregistret kan det finnas olikheter i de båda systemen. I värsta fall kan felaktiga uppgifter bidra till sanktioner av stöden eftersom nötkreatursregistret är det enda officiella registret sedan ibruktagandet i våras.

Läs myndigheternas syn på problemen här.