Klimatsmart1
Med ny motorteknik som på egen hand registrerar vad som hälls i tanken kan traktorn eller den självgående lantbruksmaskinen köras på alla typer av flytande bränsle och anpassar sig automatiskt så att avgaserna uppfyller avgaskrav steg V och att motorn ger rätt prestanda.
Tema

Klimatsmart teknik
utvecklas hela tiden men
politikerna hänger inte med

På grund av det allmänna kravet på att minska CO2-utsläppen från jordbruket blir användningen av växtoljebaserade bränslen allt viktigare. MultiFuel-motorn tillåter användning av biobränslen som är ren växtolja, biodiesel, förnybar diesel, standarddiesel eller bränsleblandningar och bidrar på så sätt till att bevara resurserna.

Produktionen av biobränslen ger vanligtvis högkvalitativa proteinbärare som biprodukt, som används som djurfoder och därmed ersätter sojaimport från utlandet. Biobränsleanvändning står alltså inte nödvändigtvis i konflikt med livsmedelsproduktion.

Med "one-tank"-lösningen, som är lämplig för vilket bränsle som helst i både ren och blandad form, kan även gårdsproducerade växtoljor användas.

I projektet ”Utveckling och fälttest av en avgassteg 5 MultiFuel traktor (Must5-Trak)” har grundkonceptet för MultiFuel-motorer i jordbruksmaskiner utvecklats gemensamt av John Deere, Straubing Technology and Promotion Center och Tekniska universitetet från Kaiserslautern.

Denna utveckling finansierades av det tyska förbundsministeriet för livsmedel och jordbruk och stöddes av Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe, byrån för förnybara resurser.

För marknadsintroduktion av detta koncept och användning av biobränslen i jordbruket i Europa måste dock den politiska ramen skapa en rättvisare beskattning av biobränslen i jordbruket i förhållande till fossil diesel.

Olika sensorer i standardförbränningsmotorn och avgasefterbehandlingssystemet levererar data för en matematisk-fysisk beräkning och för en AI-baserad metod som känner igen de olika bränsleblandningarna. Baserat på detta väljer den elektroniska motorstyrenheten, ECU, lämplig mjukvaruinställning för optimal motordrift och för överensstämmelse med gällande avgaskrav.

Detta skulle göra det möjligt för jord- och skogsbruk att minska koldioxidutsläppen och reagera på prisvolatilitet eller varierande tillgänglighet på bränslemarknaden. EU:s steg V-emissionsbestämmelser kan uppfyllas med alla bränslekombinationer. Detta gör det möjligt för lantbrukare att använda höga andelar förnybara, klimatvänliga bränslen och ökar motståndskraften hos primär livsmedelsproduktion på grund av hög grad av oberoende av importerad fossil diesel.

Klimatsmart2
HarvestLabTM kommer att finnas tillgänglig på T-serien (eftermonterbar från modellår 2016 eller nyare) och S-serien (Retrofittable till alla S760, S770, S780, S785 och S790) modeller från våren 2023 för att vara redo för nästa skördesäsong.

Grain Sensing för tröskor

Inom trösktekniken erbjuder John Deere nu HarvestLab 3000 på skördetröskorna i S- och T-serien, och utökar användningen av infraröd sensor till fyra applikationer genom att möjliggöra analys av beståndsdelar för spannmål och raps.

HarvestLab 3000 är välkänd från självgående exakthackar, stationär användning och analys av gödsel. Nu är det ett alternativ på skördetröskor, kallat Grain Sensing. Detta hjälper till att mäta viktiga kvalitetsparametrar i vete, korn och raps i realtid och kontinuerligt.

Förutom fukt kan nu proteinhalten i vete, korn och raps bestämmas. Vidare kan stärkelsehalten i korn och oljehalten i raps registreras. Detta innebär att lantbrukare får platsspecifik information om skördekvaliteten på enskilda fält, vilket gör det möjligt för dem att med säkerhet veta om vetet är av bröd- eller foderkvalitet. Detta gör att partier kan lagras separat efter kvalitet och marknadsföras på ett mer riktat sätt.

Bättre dokumentation av skörden är möjlig då spannmålskvaliteten registreras vid varje enskild punkt på fältet. En översikt över vilka områden på fältet som framgångsrikt har omvandlat näringsämnen som kväve till avkastning och protein/olja, gör att planeringen av gödseltillförseln inför nästa säsong kan bli bättre.

Grain Sensing är en helt integrerad lösning som är monterad på tröskans spannmålselevator. Följande komponenter krävs för användning på skördetröskan: HarvestLab 3000 med infraröd sensor, fältsats för att installera sensorn och nödvändig hårdvara, spannmålsavkännande kalibrering, generation 4-skärm, JDLink jordbruksledningssystemlösning och StarFire-mottagare.

Innan spannmålen kommer in i spannmålstanken passerar den direkt framför HarvestLab 3000 med hjälp av en motordriven skruv. Tillsammans med StarFire-mottagaren kan platsspecifik data genereras på generation 4-skärmen, som automatiskt kan synkroniseras med John Deere Operations Center via JDLink. Här kan skörderesultat granskas med funktioner som Analyze och Field Analyzer. Det är också möjligt att koppla Operations Center med partnerprogramvara för att få ytterligare insikt eller skapa applikationskartor för framtida inmatningsoperationer.

Klimatsmart3
På exakt rätt plats med exakt rätt dokumentation med John Deere AutoPath.

AutoPath följer varje rad

HarvestLab-mätningen stödjer lantbrukare i framtida odling och insatsplanering. Lösningen hjälper till att få en överblick över mängden näringsämnen (särskilt N) som utvinns under skörden. Detta kan sedan användas för att beräkna näringseffektiviteten för varje fältzon.

För exaktare körning har John Deere ett nytt system för att hjälpa producenter att mer exakt dokumentera och följa varje rad med grödor i fält under hela säsongen. Den här nya precisionsjordbruksapplikationen heter AutoPath och använder data som samlats in från det första arbetet i fältet för säsongen, antingen sådd eller stripp-till, för att fastställa exakt radstyrning för alla efterföljande körningar, oavsett maskintyp eller utrustningens bredd.

Enligt John Mishler, ansvarig för precisionslantbruk på John Deere, kan traditionella vägledningslinjer vara en utmaning för vissa kunder under säsongen.

– När du använder AutoPath skapas styrlinjer automatiskt från en karta över grödans rader för varje fält. Dessa mappade radlinjer används för att automatiskt skapa styrlinjer för hela åkern för alla andra körningar på fältet, som sprutning, näringstillförsel eller skördeoperationer, senare på året, säger han.

Med den här lösningen vet operatörerna vilka rader de ska börja på och kan exakt följa de automatiskt genererade vägledningslinjerna, oavsett,fältapplikation eller maskinbredd. Detta ökar förarens förtroende för att vara på rätt rad och effektiviteten i fältverksamheten under hela växtsäsongen och skörden.

Under den första körningen är såmaskinen eller redskapet och traktorn utrustade med StarFire-mottagare för att exakt registrera platsen för varje rad med AutoPath. Sålunda är efterföljande körning baserade på faktisk dokumenterad radplacering snarare än en statisk AB-linje som kanske inte representerar den planterade raden på grund av avdrift på sluttningar eller runt kurvor.

Detta minskar inställningstiden för styrlinjen och linjehanteringen vid start av alla efterföljande fältoperationer i växande grödor, eliminerar behovet av att räkna rader, optimerar alla fältarbeten och hjälper till att minska skadorna på grödan.

– Förare kan använda redskap och plattformar av olika storlekar eller bredder för efterföljande fältoperationer eftersom AutoPath automatiskt justerar radstyrningslinjerna baserat på varje maskins storlek, säger John Mishler.

Det hjälper föraren att automatiskt hitta rätt rad, maximera varje körning för att minska överlappningar och skador på växande grödor samtidigt som de sparar tid och bränsle.

AutoPath ingår i John Deere Generation 4 Automation Bundle och tillgänglig för antingen 4600 CommandCenter Integrated Display eller 4640 Universal Display. Den är tillgänglig för användning på traktorer, växtskyddssprutor och skördetröskor och kan integreras med aktiva och passiva redskapsstyrsystem för planteringsmaskiner, näringsapplikatorer och annan fältutrustning.