Statsminister Orpos regering föreslår ändringar av livsmedelsmarknadslagen för riksdagen. Ändringarna förbättrar primärproducentens ställning och främjar en rättvis livsmedelskedja, meddelar Jord- och skogsbruksministeriet.
Lagförslaget stärker livsmedelsmarknadsombudsmannens rätt att få information. Detta innebär att ombudsmannen i större utsträckning än för närvarande ska ha rätt att av aktörerna i livsmedelskedjan få information när det gäller att förbättra livsmedelsmarknadens funktion, bevaka marknaden, förhindra praxis som strider mot god affärssed eller utreda marknadsförhållandena.
Rätten att få uppgifter utvidgas så att den också gäller upphandlande enheter. Målet är också att intensifiera myndighetssamarbetet mellan ombudsmannen och Konkurrens- och konsumentverket, däribland samarbetet kring analysen av information.
I lagförslaget föreslås dessutom preciseringar som i samband med verkställigheten av livsmedelsmarknadslagen visat sig vara behövliga. Dessa gäller i synnerhet precisering av bestämmelserna om annullering av order och vissa förbjudna betalningar.
– Livsmedelsmarknadslagen är ett centralt redskap när det gäller att stärka marknadens funktion och livsmedelsproducenternas ställning som en del av helheten ”Ett hållbart och lönsamt livsmedelssystem” i enlighet med regeringsprogrammet. Vi vill säkerställa att livsmedelsmarknadsombudsmannen har tillräckliga redskap för att sköta sin uppgift på ett effektivt sätt, säger minister Sari Essayah.
Behoven att ändra livsmedelsmarknadslagstiftningen kommer att bedömas mer omfattande under innevarande regeringsperiod. De föreslagna ändringarna hör till den första fasen av lagstiftningsprojektet. Den andra fasen håller på att beredas.
Jord- och skogsbruksministeriet har inlett utredningar som gäller partihandelsverksamheten inom livsmedelsbranschen samt livsmedelsmarknadens effektivitet och konkurrensförhållanden. Ministeriet har också utsett en arbetsgrupp för att utveckla statistikföringen inom livsmedelskedjan i syfte att ta fram en bättre, mer aktuell och öppen lägesbild av livsmedelsmarknaden.