Opinion

Ledaren:
Svinaktigt av S-gruppen
att byta ut Atrias inhemska
grisfilé mot Coops utländska

S-gruppen har i sitt sortiment ersatt Atrias inhemska grisfilé med Coops utländska grisfilé, för tillfället av danskt ursprung. Coop är nuförtiden ett av S-gruppens private label-varumärken. S-gruppens och de tillhörande andelslagens inköp är centralstyrda.

Handeln är den starkaste och, med god marginal, den lönsammaste länken i livsmedelskedjan. Både S-gruppen och Kesko, de två stora inom vår inhemska dagligvaruhandel, har gjort upprepade rekordvinster de senaste åren.

Enligt Finlands konkurrenslagstiftning har S-gruppen en dominerande marknadsställning med sin marknadsandel på 48,3 procent. Det som man i praktiken gör med den här åtgärden är alltså att man berövar konsumenten möjligheten att välja inhemsk grisfilé i S-gruppens butiker.

Man begränsar konsumenternas valmöjligheter och man gör det genom att de facto ta bort det mest ansvarsfulla alternativet. Ett alternativ där inhemskt griskött säljs under ett varumärke av garanterat hög kvalitet samt tydligt och spårbart ursprung.

Det är givetvis konsumenten som gör valet, men man kan ju bara välja mellan de alternativ som erbjuds.

S-gruppens växande marknadsandel i kombination med att handelskedjan samtidigt kraftigt kör in sina egna märken i butikerna fungerar sedan länge som ett sätt att pressa ner jordbrukarnas producentpriser. Att handelns private label-varumärken allt mera dominerar i butikshyllorna är en utveckling som inte heller gynnar konsumenterna i slutändan.

Genom att styra allt mera av försäljningen till handelns egna varumärken kan handeln ännu bättre styra människors konsumtionsbeteende och sannolikt också reglera de faktorer som inverkar på vinstbildningen i livsmedelskedjan.

Med andra ord, med private label-varumärken har handeln bättre möjligheter till att göra ännu större vinster. Bakom private label-produkter finns inte heller det produktutvecklingsarbete, den innovationsprocess, som det i regel finns bakom andra framgångsrika produkter.

I april hålls det så kallade handelslagsval runt om i landet i de andelslag som S-gruppen består av. KPO i Österbotten har redan hållit sitt val medan HOK-Elanto i Helsingfors och Varuboden OSLA i Nyland och på Åland är mitt uppe i valet just nu.

Noteras kan att det på kandidatlistorna, i sedvanlig ordning får man väl säga, hittas många bönder. Lantbrukarna har av gammal hävd stött kooperationen, men S-gruppen av idag har ändå väldigt lite att göra med lantbruk. Nu är den huvudsakligen en konsumentkooperation som jämfört med aktiebolag dessutom gynnas av gällande skattelagstiftning.

Det finns minsann skäl till att utvärdera lantbrukarnas trofasta stöd till S-gruppen och engagemanget i tillhörande andelslag.

Det viktigaste valet i sammanhanget görs ändå i butikerna varje dag. Och i det valet har vi alla rösträtt i, oavsett om vi är medlemmar i ett andelslag eller inte. Om S-gruppen inte förstår att konsumenterna vill ha kvar möjligheten till att välja inhemskt så måste vi helt enkelt rösta med fötterna och köpa våra livsmedel, all vår mat, någon annanstans.