Trafikledsverkets nya målsättning är noll döda i trafiken till 2050 och för att nå dit måste man allra först ta i tu med landsvägarna med en hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen.
I Sverige är körfälten på vägar med en hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen fysiskt åtskilda från varandra, till exempel med ett mitträcke. Det här framhåller Trafikledsverket här i Finland i ett pressmeddelande när man uppdaterar anvisningen till NTM-centralerna om hastighetsbegränsningar på landsvägar.
Hastighetsbegränsningen på landsvägar är i allmänhet 100 eller 80. I tätorter är den allmänna begränsningen 50 kilometer i timmen. Trafikledsverket funderar nu mest på de vägavsnitt där begränsningen är 100 kilometer i timmen, eftersom den hastigheten har de största konsekvenserna för både trafiksäkerheten och tillgängligheten i hela landet. Trafikledsverket överväger i sin nya anvisning också att sänka hastigheten från 100 kilometer i timmen till 80 på 1.800 kilometer landsväg. Sammanlagt finns det 78.000 kilometer landsvägar i statens vägnät, så sänkningen skulle alltså beröra enbart drygt två procent av landsvägarna. Trafikledaverket konstaterar att man i den här modellen har fokuserat på vägar med en trafikmängd på mellan 500 och 2.500 fordon per dygn och en bredd på minst sju meter.
Om man i enlighet med den svenska modellen i stället hade satsat på att införa mitträcken på alla berörda vägavsnitt skulle ändringarna ha gällt 9.000 kilometer väg. Det alternativet ansåg Trafikledsverket trots allt vara för radikalt just nu, berättar man i pressmeddelandet. Radikalt eller inte så är det väl framför allt mycket dyrare. Det finns knappast resurser för sådana att bygga om landsvägar på det sättet, när det nätt och jämt finns resurser för att lägga ny asfalt på befintliga men slutslitna asfaltvägar.