Den finländska matexporten ska öka, de som vill exportera livsmedelsprodukter till ett visst land bör anställa försäljningspersonal därifrån och bli bättre på att träffa köparna, både där marknaden finns och här på hemmaplan. Det här var några av lärdomarna när Food from Finland förra veckan sparkade i gång 2019 i Helsingfors.
Esa Wrang leder matprogrammet, Food from Finland, vid den statliga exportfrämjande organisationen som i dag heter Business Finland. Målet för organisationen är att livsmedelsexporten 2023 ska ligga på 3 miljarder euro. I dag ligger den på 1,6 miljarder euro.
Wrang medger att det kommer att vara tufft men kommer också med kritik till livsmedelsindustrin och primärnäringen.
– Varför exporterar Finland den värdefulla havre vi har ut i världen som produkter med väldigt låg förädlingsgrad? Största delen av den finländska havren går på export utan att förädlas särskilt mycket eller alls, säger han och drar paralleller till den brittiska havreexporten där förädlingsgraden är avsevärt högre.
Finländska förpackningar alltför diskreta
Följande grej Wrang kritiserar är att förpackningarna som de finländska företagen har är alltför diskreta.
De finländska förpackningarna har i regel jämna och nedtonade färger, kanske enfärgade, medan de utländska har mer skrikiga färger och pockar på uppmärksamhet.
– Det här har reell betydelse, säger han.
De finländska företagens exportsatsningar får ändå inte enbart kritik av Wrang.
– Det finns många företag som varit väldigt aktiva på olika marknader. Till exempel Valio har gjort ett mycket bra arbete på de asiatiska marknaderna.
Anställ inhemsk personal!
Masahiro Kimura är äldre rådgivare vid Food from Finland och ansvarar för den asiatiska marknaden. Han understryker att 2019 är ett märkesår, det är 100 år sedan de diplomatiska relationerna mellan Japan och Finland inleddes.
Till företag som vill etablera sig på en exportmarknad kommer han med ett konkret råd.
– Varför anställer ni inte försäljare och övrig personal från den marknad där ni försöker sälja produkter? Japansk personal i Japan och kinesisk personal i Kina, det skapar förtroende på den ifrågavarande marknaden och visar på ett äkta engagemang gentemot köparen.
Kimura uppmanar samtidigt de finländska företagen att möta köparna på exportmarknaderna, men också här hemma i Finland.
– Underskatta inte hur mycket försäljning en inbjudan hit till Finland kan ge och hur uppskattad den kan vara. I synnerhet japanska köpare sätter stort värde vid att besöka landet där produkten kommer ifrån och bekanta sig med själva produktionen men också omgivningen och miljön där.
Nytt varumärke riktat till konsumenter
Azaliya Sungatullina är exportchef på Helsingin Mylly. Företaget gör nu en storsatsning på exportmarknaden med sina för finländare redan välbekanta havreprodukter.
Man har tagit i bruk namnet Helsinki Mills för de internationella marknaderna. För tillfället är man aktiv i 40 länder.
– Hittills har det mest handlat om b2b-export men nu ska vi satsa allt mer på minuthandeln. På Sialmässan i Paris i oktober lanserade vi ett nytt varumärke riktat till konsumenter, säger hon.
Under våren ska Helsingin Mylly också medverka på mässor i Tyskland, Dubai och Tokyo. I september vann Helsingin Mylly Lidls exporttävling ”Viedään Suomi-ruoka maailmalle”. Första priset var en årslön för en person som jobbar med exportfrämjande verksamhet, Sungatullina är den personen.
Inom kort säljs det alltså förhoppningsvis betydligt mer av Helsingin Myllys produkter runt om i världen.