Ng1 Feb23 Ct
Trots att Närpes Grönsakers produktion av växthusgrönsaker minskat med 70 procent är åtgången dålig. Det beror på att konsumtionen har minskat drastiskt. Vi står inför en potentiell folkhälsorisk, säger försäljnings- och marknadsföringsdirektör Jonas Lundström.
Jordbruk

Närpes Grönsaker:
Folkhälsorisk att konsumtionen
av växthusgrönsaker minskar

Närpes Grönsaker har svårt att få produkterna att gå åt trots att produktionen den här vintern har minskat med cirka 70 procent. Orsaken är att konsumtionsbeteendet har förändrats på grund av den försämrade köpkraften, även om priserna på växthusgrönsaker är på ungefär samma nivå som tidigare.

Finländarna borde enligt näringsrekommendationerna äta 500 gram grönsaker per dag. Men som det ser ut i dagens läge hamnar vi snarare längre ifrån än närmare den målsättningen. Konsumtionen av frukt och grönt verkar nämligen ha minskat rejält sedan hösten.

– Trots att vi inom andelslaget i vinter producerar endast 30 procent av de vanliga vintermängderna har vi haft svårt att få våra produkter att gå åt. Det visar tydligt att konsumenternas konsumtion av frukt och grönt har minskat kraftigt. Vi måste anstränga oss för att få ut våra produkter trots att vårt utbud är mycket mindre än tidigare, säger Jonas Lindström, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Närpes Grönsaker (NG).

Läget vore förståeligt om priserna på inhemska växthusgrönsaker skulle ha skjutit i höjden. Men så är det inte.

– Dagens priser är i paritet med fjolårets så vi kan inte leta efter orsaken i priset.

Ohälsosammare riktning

Även NG:s kunder, det vill säga handeln, har berättat att försäljningen går trögt. Enligt deras rapporter har handeln av frukt och grönt varit svagt under hela hösten fram till nu.

– Försäljningen av frukt och grönt är inte normal och bortfallet av inhemska produkter har inte rakt av ersatts av utländska i samma utsträckning. Handeln säljer mer importerade grönsaker än normalt då konsumenten väljer billigare alternativ och då inhemska utbudet varit lägre. Det är ändå inte fråga om mängder som skulle ersätta den bortfallna volymen av inhemska, berättar Lundström.

Man kan därmed dra slutsatsen att konsumtionen av grönsaker som helhet har minskat av att köpbeteendet har förändrats.

– En av våra kunder sa att konsumentens köpkorg har utvecklats i ohälsosammare riktning. Köpbeteendet har blivit mer kampanjdrivet och konsumenten är inte heller lika trogen en viss butik utan handlar på flera ställen och där man hittar produkterna man skall ha till lägsta pris, säger han.

Internt på NG har man diskuterat eventuella följder av att konsumtionen av grönsaker har minskat.

– Om rekommendationerna på 500 gram grönsaker per dag understigs kraftigt har vi på sikt ett folkhälsoproblem. Det är på många sätt en mycket oroande utveckling, konstaterar Lundström.

Inflationen påverkar

Orsaken till att konsumenternas köpbeteende har förändrats är inflationen. Inflationen har drabbat konsumenterna på bred front. På grund av stigande priser på bland annat energi, livsmedel och högre räntor, för att nämna några faktorer, finns mindre utrymme att prioritera att äta hälsosamt.

De stigande kostnaderna har påverkat en stor del av konsumenterna, inte enbart låginkomsttagarna, menar Lundström.

– I december fick vi resultaten från vår senaste konsumentundersökning och många av respondenterna svarade att de gärna skulle konsumera mera inhemska grönsaker, men att den ekonomiska situationen gör att man måste välja importerade alternativ eller helt lämna bort grönsaker. 23 procent av de som deltog svarade att de kommer att minska inköpen av grönsaker det närmaste året, berättar han.

Enligt Lundström är verksamhetsförutsättningarna inom växthusbranschen nu mycket ansträngda. Året runt-odlarna som på grund av främst skenande elkostnader valt att inte ha någon produktion i vinter står nu i beråd att plantera, vilket innebär att de odlingsåret 2023 kommer vara i samma odlingsrytm som säsongproducenterna.

– Det här i sin tur riskerar att leda till överproduktion under framförallt andra halvan av sommaren då vi normalt har många plantbyten och därmed lägre produktion.

Rapporteringen har påverkat

Kombinationen av överproduktion och förändrat köpbeteende kommer då mycket olägligt, menar Lundström.

– När ett konsumtionsbeteende ändrar brukar det innebära att det kommer in nya vanor och ersättande produkter. Så om konsumenterna nu köper mindre frukt och grönt ändras det inte över en natt, trots att priserna går ner och utbudet ökar. Nu om någonsin behöver vi konsumenterna på vår sida, men jag är rädd för att det tar tid innan såväl produktion som konsumtion normaliseras.

Lundström bedömer att konsumenterna har påverkats mycket av media som redan i somras aktivt lyfte fram att inflationen kommer att göra livet svårare för många.

– Den negativa rapporteringen ledde till en viss överrädsla hos konsumenten som nog började hålla i sina pengar redan långt innan farhågorna realiserades. En vanlig vinter hade vi sålt tre gånger de volymer vi för tillfället har till salu och till ett motsvarande pris. Det är självklart  att konsumentbeteendet förändras då de ekonomiska förutsättningarna försämras, men vi hoppas förstås att konsumenten prioriterar att belöna sig själv med inhemska grönsaker i den för tillfället lite motiga vardagen.

För tillfället arbetar han och de övriga försäljarna med att förbereda sig inför sommarsäsongen. Det kommer bli mycket satsningar på produktmarknadsföring som man hoppas ska öka försäljningen.

– Vi har också en väldigt bra dialog med handeln som är på vår sida och vill hjälpa till och det finns ett genuint intresse att sälja inhemskt. Det är dock konsumentens köpbeslut som avgör vad som finns i butikshyllorna.

Lundström påpekar ändå följande:

– Trots att det för tillfället är tuffa tider ser vi med tillförsikt på framtiden. Grönsakernas plats på konsumentens tallrikar kommer att öka och vi kommer på sikt se flera nya produkttyper och helt nya sätt att konsumera och sälja inhemska grönsaker.