Finland storsatsar på att lyfta upp finländsk mat och dryck på världens största matmässa Grüne Woche som öppnar i Berlin nästa vecka. Att Finland medverkar som hela mässans partnerland sätter landet i strålkastarljuset under knappa två veckor. Finlands tema för mässan är ”Aus der Wildnis” – från den vilda naturen.
Uppbyggnaden av Finlands avdelning på Grüne Woche inleddes redan under de första dagarna i januari i Berlin så att hallen är klar när de dryga 80 utställarna anländer med sina produkter. Mässan ordnas på mässcentret Messe Berlin den 18-27 januari 2019.
Redan före mässan öppnar för besökare händer det mycket på själva mässområdet, berättar SLC:s kommunikationschef Mia Wikström, som från SLC:s sida har medverkat i de praktiska förberedelserna tillsammans med bland annat MTK, jord- och skogsbruksministeriet, Business Finland och Finlands ambassad i Berlin.
– Presskonferenser, politiska möten och inköpartillfällen hålls både före mässan öppnar och under själva mässan. Grüne Woche är inte bara världens största matmässa utan dessutom ett etablerat storevenemang för matbranschens beslutsfattare och media världen över, berättar Wikström.
SLC:s ordförande Mats Nylund påminner om varför Finland satsar så stort på mässan.
– Avsikten med partnerlandssamarbetet är att få synlighet och bana vägen för finländsk mat och dryck i Tyskland, och vidare ut i världen. Ökad matexport förstärker producenternas ställning i livsmedelskedja, säger Nylund.
Finlands budskap både till konsumenter, inköpare och politiker är den hållbara matproduktionen. – På mässan visar vi upp vår bevisligen rena arktiska natur och mat, ansvarsfulla produktionsmetoder samt innovativitet som vi kombinerar med en gnutta av det vilda, summerar Nylund.
Grüne Woches politiska betydelse märks också i öppningsceremonin som hålls dagen före mässan öppnar. I år är det Finland som ansvarar för programmet och arrangemangen för öppningsfesten för cirka 3 000 inbjudna gäster. Bland de inbjudna finns påverkare från den tyska och internationella mat- och jordbrukssektorn.
Finland representeras under öppningen av jord- och skogsbruksminister Jari Leppä och för underhållningen står pianisten Iiro Rantala och dansgruppen VäkeväKollektiivi. Finska kocklandslaget står för öppningsfestens meny där det bland annat finns griskind från grisar med knorr, tartar av arktiskt höglandsboskap, ost- och havrekroketter, karelska piroger, blåbärspannacotta och pinnbullar. Drycker som serveras är Koskenkorva-drinkar, öl från småbryggerier och finländskt vatten.
För övrigt bjuder den finska mässavdelningen i hall 10.2 på underhållning, bland annat dans, akrobati och diskussioner, kocklandslagets kockskolor, ett tyst rym, selfievägg med julgubben och en egen restaurang där kocklandslaget tillreder maten.
Till mässan väntas cirka 400.000 besökare, 1.700 utställare och 4.000 representanter för media från 65 olika länder.
Information om alla medverkande utställare och företag samt programmet på Finlands mässavdelning finns på Finlands evenemangswebbsida www.ausderwildnis.fi. Tilläggsinformation om Grüne Woche-mässan finns på www.gruenewoche.de.