Historien om Icelandic Lamb är någonting av en första lektion i byggande av ett varumärke.
- Det räcker inte att ha en bra produkt, människor måste känna till den också, säger Svavar Halldorson som är verksamhetsledare för Icelandic Lamb.
På Island har man historiskt sett haft en överproduktion av fårkött. En stor del av de isländska markerna lämpar sig som bete, anspråkslöst bete, och med det rådande klimatet har fåret varit det naturliga betesdjuret.
- Fåren är en del av den isländska identiteten, konstaterar han.
Exporten olönsam
Att exportera fårköttet till andra länder gav inte ett tilläggsvärde, tvärt om. Frakten från det avlägset belägna Island blev för kostsam och dessutom är konkurrensen stor på de potentiella exportmarknaderna. Länder som Nya Zeeland, Australien och Skottland är också aktiva med export av fårkött. En del av de länderna kan dessutom erbjuda betydligt större volymer medan de själva har lägre produktionskostnader är vad är fallet på Island. I det här läget uppstod varumärket Icelandic Lamb.
- Det var uttryckligen våra jordbrukare som ville göra någonting åt den här saken, säger Halldorson.
Halldorson anställdes för att fungera som verksamhetsledare för Icelandic Lamb. Han hade tidigare jobbat med jordbruksrelaterade projekt och även inom mediebranschen.
- De tyckte att jag var rätt person för att bygga upp varumärket med allt vad det innebär. Mycket handlar om marknadsföring, om att synas och att höras. Jag har tidigare jobbat inom medievärlden men också med en del lantbruksrelaterade projekt.
I ett initialskede gällde det också att få med politikerna på noterna. Icelandic Lamb har erhållit hela tio års finansiering av den isländska staten, en tidsperiod som känns lång för en som är van med de av EU delfinansierade projekt vi har här hemma i Finland.
- Tio års garanterad finansiering ger oss möjlighet att på längre sikt planera och bygga den här satsningen, säger Halldorson.
119 aktörer med just nu
Och varumärket har utvecklats, mycket tack vare att islänningarna själva men också turisterna vill äta isländskt fårkött. Man har tagit fram en slags konsumentgaranti för restauranger och butiker som säljer isländskt fårkött. De här aktörerna erhåller Icelandic Lambs logo, som rent konkret är en sköld som de kan fästa på sin vägg. Dessutom finns de på Icelandic Lambs webbplats med i en förteckning med karta över de här producenterna. På Island har nu 119 aktörer anslutit sig, de flesta verksamma i restaurangbranschen.
- Vi har nu uppnått ett läge där aktörerna är stolta över varumärket och där konsumenterna frågar efter det. Serverar man fårkött här på Island är det i dag mycket svårt att göra det utan att ha vår sköld på sin vägg. I varje fall får man en massa frågor då, avslutar Halldorson med ett leende.