Trots att den franska regeringen försökt gå sina bönder till mötes har ingen lösning hittats. Protesterna ökar i omfattning och tusentals traktorer närmar sig Paris. Man borde dra EU i kragen, menar lantbrukaren Fabrice Aluyn.
Efter ett par id-kontroller vid staden Beauvais, känd för sin internationella lågprisflygplats norr om Paris, tillåter poliserna mig att köra in på den avstängda motorvägen. Jag möter inte en bil på tio kilometers färd. Det känns mycket ödsligt.
Strax innan lantbrukarnas vägspärr, ger andra poliser tecken med handen om att stoppa bilen igen. Efter att ha svarat på frågor om jag verkligen är här för att göra en artikel för LF i Finland, släpps jag igenom.
– Välkommen till våra vänner jordbrukarna, säger en äldre polis med flott mustasch och vinkar vänligt framåt.
Bara några hundra meter senare är det dags att försöka hitta en parkeringsplats mitt på motorvägen som blockerats av uppåt hundrafemtio traktorer. Vid ett tält med mat och dryck finns massor av upprörda men hoppfulla bönder.
– Efter Tyskland och Polen tog det lite tid att organisera oss här i Frankrike. Men nu är vi med i karusellen. Våra krav gäller EU-lantbrukarnas framtid i både Frankrike och Finland, säger 27-åriga Lorine van de Welles som äger ett jordbruk på 200 hektar med 30-talet köttkor.
Stoppa frihandelsavtalet med Mercosur
I Frankrike arbetade 2,3 miljoner personer inom sektorn år 1960. Idag ligger siffran på 813.000 personer. Deras kraft gör det till det största jordbrukslandet i EU och står för ungefär en femtedel av medlemsländernas livsmedelsimport.
Jordbrukssektorn utgör närmare 2 procent av landets BNP.
– Ett av våra viktigaste krav är att stoppa EU:s planer på frihandelsavtalet med Mercosurländerna i Sydamerika, säger i sin tur Alexis Haches, vars jordbruk har gått i arv i sju generationer. Något han är mycket stolt över.
Men nu håller ilskan på att koka över. Kvällen innan har ledamöterna i den franska Nationalförsamlingen röstat om en löneförhöjning om 300 euro i månaden åt sig själva och i Senaten en löneförhöjning om 700 euro.
– Och vi lantbrukare, vad får vi? ryter Alexis Haches.
– EU ställer mer och mer krav på oss EU-bönder. Men så vill EU samtidigt teckna avtal med Sydamerika och låter icke medlemmar slippa våra tuffa skatter och sociala avgifter. Även lättnaderna för Ukraina är osolidariska, säger 42-åringen.
Bland annat har 400.000 ton socker importerats från det krigsskadade landet, vilket mötts av stora utropstecken i franska medier.
Innan sommaren beräknas frihandelsavtalet med Mercosur skrivas under, meddelas från Bryssel. Men Frankrike är tills nu emot det, bland annat med argumentet att de sydamerikanska djuren går på beten där vissa växtbekämpningsmedel är tillåtna, medan de är strängt förbjudna inom EU.
Politikerna håller inte alltid sina löften
Många sätter stort hopp till sin president. Men häromdagen accepterade Emmanuel Macron dock ett kritiserat frihandelsavtal gällande lamm från Nya Zeeland.
– Politikerna håller inte alltid sina löften. Därför är vi beredda att marschera mot Bryssel innan EU-valet i juni om Mercosuravtalet inte stoppas, säger Alexis Haches.
Han undrar om finska kollegor kommer att ställa upp?
– Jag hoppas det. Även om jordbrukarna inte är många i Finland, behövs också era röster, säger Alexis som tycker att EU komissionens Ursula von der Leyen orsakat mycket skada för branschen.
– Mercosur-frihandelsavtalet syftar till att stärka ett strategiskt partnerskap mellan EU och fyra sydamerikanska länder, säger Ursula von der Leyen till sitt försvar i TV-kanalen Euronews.
Grön giv väcker ilska
Det är lätt att få igång diskussionen vid vägspärren.
– De franska lantbrukarnas protesterar riktas inte bara mot byråkratiskt pappersarbete och låg inkomst, utan vi är även upprörda över nya miljöregleringar gällande EU:s gröna giv, säger i sin tur 57-årige Fabrice Aluyn och ber mig följa honom hem till sitt 400 hektar stora lantbruk och uppåt femhundra mjölkkor.
Efter några minuter når vi fram till pyttelilla byn med det jättelånga namnet La Neuville d’Aumont. Som på så många andra håll i Frankrike har namnskylten vänts upp och ned i protest mot försämrade arbetsvillkor för de flesta bönder i landet.
– Det är vårt sätt att säga stopp. Annars segrar onda krafter. Innerst inne tycker jag det är tokigt att vi lantbrukare, som utför ett viktigt yrke, tvingas leva på subventioner, säger Fabrice.
Frankrikes jordbrukssektor får årligen 9,5 miljarder euro i subventioner från EU, meddelar dagstidningen La Croix. Landets medlemsavgift till unionen låg däremot på 26,4 miljarder euro 2022.
Fabrice medger dock att han tjänar mer än medellönen på 1.650 euro. Han klagar inte, men vill ändå vara solidarisk med kollegorna.
Paris blockerades
Under måndagskvällen stoppade tusentals traktorer från hela Frankrike huvudstadens alla motorvägar. Lantbrukarnas mål var att omringa världens näst största grossistmarknad Rungis, strax intill den internationella flygplatsen Orly.
Matmarknaden står för 60 procent av landets livsmedels distribution och omsätter 12 miljarder euro årligen.
– Vi siktar på att hålla oss lugna, lovar Fabrice Aluyn och tänker på att 15.000 poliser och kravallpoliser fått order av inrikesminister Gérald Darmanin att upprätthålla ordningen.
Nästan hälften av Frankrikes yta är odlat, vilket är nästan lika mycket som för sextio år sedan. Antalet jordbrukare har dock minskat med 11 procent under tio år.
Yrket upplevs så hårt och osäkert att antalet självmord ökat drastiskt. Statistiken visar att mellan en till två bönder begår självmord dagligen.
– Det är mycket tragiskt, kommenterar Lorine van de Welles när jag kommit tillbaka till vägspärren.
– Tyvärr hände det en kollega jag känner. Folk går i väggen och orkar inte kämpa mot alla administrativa motgångar, säger hon.
När traktorchaufförerna plötsligt får signal om att köra närmare mot Paris, städar lantbrukarna snabbt upp på motorvägen. Borstar tas fram, ved bärs bort och tält plockas ned.
– Det känns underligt att vi måste störa allmän ordning i samhället, säger Alexis Hache och tänker på att vägspärrarna hindrar folk på väg till och från jobben, liksom lastbilschaufförer att utföra sitt jobb.
Även livsmedelstillförseln till butiker och restauranger störs.
– Men vad ska vi göra för att få politikerna att bry sig om oss?
Frankrikes nye och unge premiärminister Gabriel Attal lovar att komma med fler förslag i veckan i hopp om att få slut på krisen.