Img 7717
Fendt 620 Vario väger 5,8 ton men kan belastas upp till 7,7 ton.
Tema

Spakstyrd Fendt
– bra vid lastararbete

Fendt erbjuder numera en spak för att styra traktorn för den som inte vill använda ratten. Utrustningen, som Fendt kallar ErgoSteer, passar perfekt vid frontlastararbete och tekniken är hämtad från hjullastare.

Med spakstyrning slipper föraren en massa vevande på ratten och kan hålla en hand på styrspaken medan den andra är på joysticken till lastaren. Utrustningen finns som tillval på nya traktorer men kan även eftermonteras på befintliga traktorer från Fendt.

Fendt ErgoSteer var en av nyheterna som visades för pressen i början av september då Fendt även passade på att lansera två helt nya traktorer, den eldrivna e100 Vario och en helt ny serie som heter 600 Vario och som består av fyra modeller från 149 till 209 hästkrafter, samtliga med fyrcylindriga motorer på 5 liter.

Den största modellen i serien, Fendt 620 Vario är även i final i fältklassen för Årets Traktor 2024.

I klassen för specialtraktorer är Fendt e100 Vario i final och båda kandiderar även till priset Sustainable Toty 2024. Ett pris som går till en traktorkonstruktion som bidrar till ett hållbart lantbruk.

Fendt 620 Vario har även effektboost och når 224 hästkrafters maximal effekt.

Minskad bränsleförbrukning

NilehnTeknik fick tillfälle att provköra båda traktorerna och den stora av dem är synnerligen smidig med en vändradie runt 10 meter. Sikten är god och instrumenteringen är den nya Fendt One som känns igen från bland annat 700-serien.

Jämfört med 700-serien är 600-serien lättare och har en kortare hjulbas. Det är en maskin för dem som behöver mycket effekt i förhållande till vikten. Den väger endast 34,4 kg per hästkraft.

Motor och transmission är nyutvecklade och bidrar till minskad bränsleförbrukning, nominellt varvtal på motorn är endast 1.900 rpm.

Traktorn toppar på 55 km/h.

Konventionell eltraktor

Det är nu några år sedan Fendt lanserade sin första eldrivna traktor, även den hette e100 Vario och var med i Årets Traktor då.

Nytt med dagens maskin är att den har något större batteri och motor, lite nya underleverantörer av vissa komponenter samt att den går att serieproducera på linjen i Fendts traktorfabrik i tyska Martoberdorf.

Motorn är på 55 kW (75 hästkrafter) och batteriet på 100 kWh. Spänningen är 700 volt och traktorn kan laddas med en eller tre faser. Ett fulladdat batteri klarar 4 till 7 timmars körning beroende på belastning.

Fendt har valt att bygga sin elektriska traktor så lik en konventionell traktor som möjligt. Dieselmotor och bränsletankar är utbytta mot batteri och elmotor. Elmotorn kan köras med variabelt varvtal och driver den steglösa transmissionen, kraftuttaget samt hydraulikpumpar.

Datorer övervakar och styr motor och transmission så att dessa hela tiden arbetar optimalt så föraren i varje sekund får ut max arbete av den energi som går ut från batterierna.

Verkningsgraden är betydligt större än för en dieselmotor. Av den tillförda energin vid laddning blir 90 procent använt till arbete vid körning, att jämföra med drygt 30 procent för en traktor med dieselmotor.

Konstruktionen som Fendt valt innebär även att e100 Vario ser ut som de övriga traktorerna från Fendt i hytten och därmed är den exakt det samma att köra som vilken nya Fendt som helst.

Såväl Fendt 600 Vario som Fendt e100 Vario går att beställa för leverans sommaren 2024.