Notregistret2
Felmeddelanden och problem med registreringar av olika slag. Det är fortfarande vardag för kött- och mjölkproducenter som använder Min Gård eller nötkreatursregistret. Kan man verkligen lita på att systemen är synkroniserade, frågar sig många. Det kan man, enligt upprätthållarna av systemen.
Jordbruk

”Systemen krånglar – men det har blivit bättre”

Livsmedelsverket och Mtech Digital Solutions är medvetna om att det finns en tröghet mellan nötkreatursregistret och Min Gård. Men trots att de båda systemen haltar stundvis är risken för att uppgifter inte skulle överföras mellan de båda systemen mycket liten.

– Det är ytterst beklagligt om producenterna har en så dålig uppfattning om nötkreatursregistrets förnyelse. Det nya registret för ändå med sig många sådana funktioner och förnyelser som producenterna redan länge har önskat sig av oss, säger Jaana Mikkola, enhetschef för djurens välfärd och identifiering vid Livsmedelsverket.

Det var i april år som Livsmedelsverket tog över nötkreatursregistret. För att nödvändiga uppgifter ska kunna delas till det nya registret krävdes att användarna gav fullmakt. Viktig sådan information gäller Min Gård-tjänsten som upprätthålls av Mtech Digital Solutions.
För att effektivt kunna dela information mellan den mjukvaran, andra system och nötkreatursregistret skapades ett så kallat användargränssnitt. Det är det här gränssnittet som orsakat merparten av de problem som rapporteras av användare på fältet.

– Tjänsten Min Gård, liksom andra program och tjänster, använder Livsmedelsverkets användargränssnitt. Via det hämtas uppdaterade uppgifter och fungerar det långsamt påverkas också Min Gård. Situationen har blivit mycket bättre sedan starten men synkroniseringen av informationen fungerar inte ännu helt på önskvärd nivå i Min Gård.

– Det är beklagligt, men ändå inte överraskande när man beaktar att det är en stor sektor som berörs av en förändring i systemet. Vi gör vårt bästa för att det här ska ordnas upp, säger Christian Jurvanen, vd för Mtech Digital Solutions Oy.

Utmaning hitta orsaker till problem

Enligt Jurvanen är det inte alltid lätt att hitta orsakerna till problem med överföringen av data. Problem kan uppdagas i Min Gård, användargränssnittet, i det nya nötkreatursregistret eller också om det finns brister i fullmakterna som har givits i Suomi.fi-tjänsten.

– Problem som uppstår ofta får vi korrigerade relativt snabbt, men det är viktigt att förstå att det nya nötkreatursregistret förutsätter att det fungerar med flera olika system. Varje system har sina egna uppdateringsrutiner, serviceavbrott och problemsituationer som kan påverka andra system, säger han.

Och fortsätter:

– Till exempel om Suomi.fi-tjänsten inte är tillgänglig går det inte att logga in i andra tjänster som används av nötregistret, som Min gård. Därför kan andra serviceavbrott eller undantag i andra system påverka också när uppgifter som rör nötregistret används i min gård.

Jurvanen betonar också att Min Gård alltid har direkt kontakt till nötkreatursregistret. När uppgifter uppdateras kontrollerar alltid Min gård att Livsmedelsverkets nötregister har kontakt.

– Om det inte finns kontakt informeras användaren genom meddelande. Stundvis vid stor belastning kan det till användaren komma meddelade att Min Gård inte får kontakt med nötregistret. Men belastningssituationer är i dag mycket tillfälliga och användaren kan få igenom information bara några sekunder efter ett misslyckat försök, säger han.

Meddelar Min Gård att uppgifter har registrerats kan användaren lita på det.

– Då kan användaren vara säker på att dessa uppgifter framgångsrikt har förmedlats till nötregistret, säger Jurvanen.

Enligt Mikkola har det i nötkreatursregistret byggts in en funktion som säkerställer att produktionsuppföljningens kunders uppgifter är enhetliga i registret och Min Gård. Den funktionen möjliggör att oberoende av vilken informationsled djurhållaren använder, så ska uppgifterna uppdateras i övriga system.

Problemsituation uppdagades nyligen

Men i slutet av oktober upptäcktes en problemsituation som har med denna funktion att göra.

– Korrigeringar gällande problemsituationen är gjorda den 3 november och utredningen fortsätter. Vi på Livsmedelsverket kommer i fortsättningen att fästa noggrannare uppmärksamhet till att denna funktionalitet fungerar.

Enligt Mikkola har problemsituationen synts hos djurhållarna så att en del av anmälningarna, som till exempel är gjorda direkt med nötkreatursregistrets gratis tillämpning, inte har uppdaterats i Min Gård.

– Ifrågavarande problem har givetvis orsakat merarbete för djurhållarna, men på grund av att uppgifterna finns i det officiella nötkreatursregistret förorsakar det här inga påföljder gällande stöd om anmälningarna är gjorda i tid, säger hon.

Finns brister i uppfyllandet av tvärvillkoren kan det leda till stödavdrag. Men Mikkola betonar att om felet eller bristen som berör registreringen beror på funktionsstörning i det officiella nötkreatursregistret är det frågan om myndighetsfel och då korrigeras felet i databasen enligt den ursprungliga anmälningen.
– Då uppstår inga stödpåföljder i tvärvillkorsgranskningen, säger Mikkola.

Hur ser Jurvanen på att en del svenska kunder inte alltid har kunnat använda den svenskspråkiga versionen av Min Gård? Enligt honom har det kommit respons på att en del av den svenska texten ibland försvinner.

– Men enligt vad vi förstår är detta mycket ovanligt. Vi har gjort insatser för att åtgärda problemet, men deras effekt har varit svår att utreda på grund av att det är så ovanligt. Om det händer igen ber vi våra kunder att ta kontakt direkt, säger han.