Trabroar 8 A Webben
I Pargas finns flera träbroar för lättrafik. På bilden Strandbron, som går över Kyrksundet och binder den nya stadsdelen Kyrksundsstranden med Centralparken.
Skogsbruk Tema

Trä kunde användas i flera broar

Finlands politiska mål är att öka användningen av trä som byggmaterial i broar och övrig trafikinfrastruktur. I Konstbyggnadsregistret finns för tillfället 21.736 broar, av vilka 603 stycken är träbroar. Av dessa träbroar är 196 stycken vägbroar. Det betyder att två tredjedelar av träbroarna i registret är för lätt trafik.

Konstbyggnadsregistret är Trafikledsverkets databas och innehåller uppgifter om statligt och kommunalt förvaltade broar. Registrets äldsta träbro är byggd år 1837.

Enhetschef Markku Äijälä vid Trafikledsverket berättar, att träbroarnas genomsnittliga ålder är 45 år. Träbroarnas guldålder var 1970-talet; 121 av de träbroar som finns i registret byggdes då. På 2000-talet byggdes 62 stycken av träbroarna och på 2010-talet 83 stycken. I fjol noterades endast en ny träbro i registret.

De flesta vägbroarna av trä ligger på förbindelsevägar av lägre klass.

– Andelen träbroar har minskat de senaste åren, eftersom nya broar till stor del byggts på huvudlederna. En del av de gamla träbroarna har också monterats ner och ersatts med andra lösningar, berättar Äijälä.

Äijälä nämner att på träbroar är det oftast brodäcken som utsätts för mest slitage, och dessa förnyas kontinuerligt. I äldre broar där man använt trä även i grundstommen murknar dessa med tiden vid vattenvariationsområdet.

Ofta är brons bärighet heller inte tillräcklig för dagens laster och man är tvungen att införa en viktbegränsning. De här faktorerna, alltså grundstommens rötskador och viktbegränsningarna, leder ofta till att bron förnyas.

Träanvändning främjas med projekt

För broar på enskilda vägar finns inget heltäckande register. Finlands skogscentral och väglagens intressebevakare Vägföreningen i Finland genomför som bäst ett tvåårigt projekt, Yksityisteiden Puuinfra, som ger mera information om broarna på enskilda vägar.

– Vi har utvecklat en kostnadseffektiv verksamhetsmodell för att med hjälp av geodata kartera broarna på enskilda vägar. Metodens pålitlighet har testats i Kajanaland och Birkaland, där vi varit ute i terrängen och granskat broarna, berättar Timo Pisto vid Finlands skogscentral. Målet är att fortsätta brogranskningarna i andra landskap.

Utgående från kartläggningen kalkylerar Pisto att det sammanlagt finns cirka 12.000 fordonsbroar på enskilda vägar i Finland. Ungefär en fjärdedel av dessa är träbroar.

– Betong och metall har åsidosatt trä, men på senare år har trä åter blivit populärare.

Inom Yksityisteiden Puuinfra söker man efter nya former för att använda trä som byggmaterial för broar och därtill hörande konstruktioner på enskilda vägar.

– I dag finns till exempel endast en inhemsk aktör, Versowood, som har typgodkända träbroar för fordon, påpekar Pisto.

Färdigtillverkade koncept och standarddesigner som kan anpassas efter behov bidrar till kostnadseffektiviteten.

För att främja träanvändningen i broar ordnar projektet en idétävling, som pågår till 21.5.2021. Tävlingsbidragen kan handla om helt nya brolösningar, arbetssätt för att reparera träbroar eller andra innovationer som ökar användningen av trä i broar, till exempel hybridkonstruktioner eller broräcken i trä. Mera info om tävlingen (på finska) finns här.

Läs också: Rejäl träbro ersatte landstigningspontoner