Under 2010-talet har den isländska turismen formligen exploderat. En av gårdarna som satsat på att fånga upp turistströmmarna är Fridheimar, som kan bland annat kan stoltsera med geotermisk tomatproduktion och islandshästar.
2010 hade Island knappt 500 000 besökare från andra länder. 2017 var de utländska besökarna uppe i 2,25 miljoner och under 2018 har antalet fortsatt att öka. Den isländska finanskrisen och framför allt askmolnet som lamslog den europeiska flygtrafiken satte landet på kartan för såväl européer som nordamerikaner. En av gårdarna som beslöt sig att satsa på turismen är Fridheimar i Reykholt. Från 2007 hade man systematiskt börjat ta emot grupper och 2011 byggde man ändamålsenliga utrymmen för turister med restaurang och gårdsbutik. I grund och botten bedriver man ändå växthusproduktion och uppfödning av islandshästar. Fridheimar producerar årligen 370 ton tomater för den isländska handeln.
- Växthusproduktionen med tyngdpunkt på tomat är vår ryggrad och är det man odlat här på gården sedan 1946. Det är den geotermiska energin som möjliggör en kostnadseffektiv odling av växthusgrönsaker, säger Knútur Eirikson som driver gården.
Fridheimar är belägen i hjärtat av det geotermiska området där grundvattnet kan vara upp till 95 grader varmt. 2002 var ett avgörande år inom växthusproduktionen.
- Vi beslöt oss då för att börja odla tomat året om, med konstgjort ljus, och vände oss till de finländska växthusodlarna i Närpes för know-how.
Sedan dess har man odlat tomater året om och kompletterar också med en del andra grönsaker och örter. Fortfarande i dag har man samarbete med Sune Gullans på Schetelig i Österbotten.
- Vi är väldigt glada för kunskapsutbytet med Närpesodlarna genom åren, säger han.
Läget, läget och läget
Också med tanke på inriktningen på turism är Fridheimars läge väldigt gynnsamt. Gården ligger 100 kilometer sydost om Reykjavik, mitt i det område som kallas gyllene triangeln. ”Triangeln” består av alltingsplatsen Thingvellir (samtidigt den plats där den eurasiska och den nordamerikanska kontinentalplattan möts), geysiren Geysir och Gullfoss vattenfall.
- Med tanke på turistströmmarna har vi ett väldigt tacksamt läge, säger Eirikson.
Nu tittar ändå Eirikson framåt och på sätt och vis vidare från Island.
- 2014 öppnade vi en webbutik och via den når vi också exportmarknader. Mest handlar det om olika förädlade nischprodukter där våra tomater är den huvudsakliga råvaran, säger han.
I växthuset och växthusrestaurangen tar man emot turistgrupper året om. Under sommarhalvåret ordnar man dessutom uppvisningsshow med islandshästar på utomhusarenan intill stallet. Arenan har 120 sittplatser på läktaren och i stallet står 20 hästar.