Ammerlaender H Milch 1 5 550X550@2X
De tyska konsumenterna har börjat undvika ekologiska matprodukter. Detta gäller också ekologisk mjölk.
Jordbruk EU

Tyska ekomarknaden
lider svårt av matkrisen

Ekologiska livsmedel har traditionellt en stark ställning i Tyskland. Efterfrågan på eko har varje år i flera års tid visat en gedigen tillväxt med tvåsiffriga belopp. Nu förefaller det som om den stigande kurvan skulle knäckas.

Kriget i Ukraina har satt djupa spår i tyskarnas plånböcker. Allt blir dyrare, från livsmedel till bränslen. De privata konsumenterna måste spara och försöker dra in på hushållens utgifter.

Trenden märks tydligt inom handeln med ekologiska livsmedel, skriver den tyska webbtidningen Agrarheute, som har granskat utvecklingen. Konsumentbeteendet är på väg att förändras i hela Europa, noterar skribenterna.

Ekobranschen har hittills varit bortskämd med ständig tillväxt, men kriget i Europa har vänt bladet. Kriget i Ukraina med påföljande inflationstryck har gjort konsumenterna försiktiga. Tidningarna rapporterar om tomma ekobutiker och -marknadstorg.

Fördröjt tryck på kostnaderna

Ännu för några veckor sedan föreföll världen att vara i ordning. I juli arrangerades den internationella ekologimässan BioFach i Nürnberg med 2.300 utställare från mer än 90 länder runt om i världen.

I det skedet försäkrade förbundet för ekologisk livsmedelsproduktion (BÖLW) att ekovärlden fortfarande är i ordning. Under det första halvåret 2022 gav tyskarna ut 35 procent mer pengar för ekologiska livsmedel än motsvarande halvår 2019.

Enligt BÖLW har det ekologiska jordbruket liksom den övriga livsmedelsbranschen också känt av stigande kostnader för produktionsmedel och energi. Men omvänt är ekoproducenterna mindre beroende av dyr gödsel och liknande insatser.

På BioFach förutspådde Tysklands jordbruksminister Cem Özdemir fortfarande en fortsatt positiv utveckling för ekologiska livsmedel. Konsumenterna förväntar sig mindre pesticider och mer ekojordbruk, framhöll den gröna politikern vid det tillfället.

Kriget i Ukraina har emellertid förändrat marknaden. Livsmedelsbranschen pressas av exploderande priser och konsumenterna tvingas dra ned sina utgifter där det bara är möjligt. En kraftig inflation och stigande energikostnader tynger bankkontot ytterligare.

Ekobönderna är mest bekymrade

Dagstidningar som Hamburger Morgenpost rapporterar om svikande kundunderlag hos ekobutiker och -torg i den nordliga hansastaden. Privata köpmän ser pessimistiskt på framtiden för ekologiska livsmedel.

Priset har blivit det viktigaste konkurrensmedlet. Konsumenterna har varken råd eller möjlighet att betala mer för ekologiska produkter i en situation med starkt stigande levnadskostnader. De feta åren är förbi för ekobranschen, sammanfattar Agrarheute.

TV-kanalen ZDF har intervjuat ekobönder som beklagar sig över det svåra läget. Det är för tillfället svårt att tjäna pengar med ekoprodukter. Flera ekologiska producenter överväger redan möjligheten att återgå till konventionell produktion.

Producentens intäkter av ekologisk mjölk stagnerar, då konsumenterna inte längre anser sig ha råd med ”lyxen”. Den konventionella mjölken är ett billigare alternativ för konsumenten. Ekomjölken stannar kvar i butiken.

Den extremt torra sommaren med missväxt i Mellan- och Sydeuropa bidrar ytterligare till ekoböndernas svårigheter. Skadedjur, växtsjukdomar och markerosion har ökat oron och frustrationen inför framtiden.