Den tyska marknaden för ekologiska livsmedel backade 2022 för första gången i branschens historia. Branschens omsättning krympte under mellan januari och oktober med 4,1 procent, uppger den tyska producentorganisationen DBV.
Försäljningen av ekologiska livsmedel i Tyskland har traditionellt bara känt en riktning. Trenden har ständigt klättrat uppåt. År efter år har branschen presenterat stigande försäljningssiffror.
Branschens omsättning kommer emellertid att kulminera på hög nivå. Den tyska ekohandeln omsatte under fjolåret 15 miljarder euro, eller 2,19 miljarder euro mer än 2019. Branschens verkliga vinnare är ändå lågpriskedjorna.
De traditionella lågpriskedjorna för livsmedel bidrog starkt till branschens intjäning medan framför allt specialaffärer och så kallade reformbutiker hamnade i svårigheter. Några mindre ekologiska kedjor har också anmält insolvens.
Gårdsbutiker och specialbutiker för ekolivsmedel har fått slå igen då pengarna har tagit slut. Enligt handelsforskare har kunderna tvingats ändra sina inköpsvanor på grund av den tilltagande inflationen. Köpkraften har planat ut, uppger handelns experter.
Kunderna har i växande utsträckning börjat handla sina ekologiska livsmedel hos lågpriskedjorna. De saluför samma eller identiska produkter utan nämnvärda rabatter men lyckas ändå locka kunder med sin lågprisimage.
Enligt DBV torde försäljningen av ekolivsmedel inte öka märkbart den närmaste framtiden. Utsikterna för en återhämtning är små. Målet att nå en 30-procentig marknadsandel för livsmedel i Tyskland måste sannolikt skjutas på framtiden, skriver DBV.