6008725610 D5A9362B15 O
Järnvägen har blivit en viktig del av Ukrainas spannmålslogistik på grund av de blockerade hamnarna. På bild bangården vid hamnen i Odessa. FOTO: Timon91
Jordbruk EU

Ukraina exporterar
spannmål per järnväg

Ukrainas viktigaste exporthamnar i Svarta havet är fortfarande blockerade på grund av kriget. Trots logistikproblemen har landet lyckats undvika ett totalt exportstopp. Oväntat stora mängder spannmål har lämnat Ukraina per järnväg.

De preliminära exportprognoserna från början av mars var rätt pessimistiska. Enligt de ursprungliga beräkningarna befarade ukrainska analytiker att högst tio procent av den lagrade spannmålen skulle gå att exportera, då kriget hade blockerat landets hamnar.

I verkligheten har järnvägarna fungerat åtskilligt effektivare än väntat. De ukrainska exportörerna sänder laster av exportvete och -majs per järnväg till hamnar i Rumänien eller andra grannländer för vidare befordran ut till marknaderna.

Spannmålen transporteras vidare till mottagarländerna per järnväg eller flodpråmar. På detta sätt har de ukrainska exportörerna lyckats skeppa ut 1,5-2,5 miljoner ton spannmål per månad till utländska exportmarknader.

Enligt jordbruksministeriet i Kiev har överraskande stora mängder spannmål lämnat landet. I Ukraina uppskattas lagren av majs till omkring 13 miljoner ton och lagren av vete till 3,8 miljoner ton.

Svårlöst logistik

Majs och oljeväxter från ukrainska lager exporteras dessutom landvägen eller med pråmar längs stora floder, inte minst Donau. Transporterna går genom Österrike och därifrån västerut till Tyskland. Logistiken beskrivs som en utmanande och svårlöst angelägenhet.

Enligt den österrikiska jordbrukssajten Aiz.info beviljar den ukrainska regeringen räntefria krediter för att stöda sina producenter inför den nya odlingssäsongen. Det oaktat kommer landsbygdsnäringarna att dras med kännbara förluster.

Prognosinstitutet AKP-inform utgår från att kriget kommer att minska skördarna med mer än 50 procent, jämfört med fjolårets rekordår. De militära fientligheterna påverkar vårbruket i nio provinser samt därtill tre provinser med förhöjd risk.

Årets skördesäsong underlättas av att 7,6 miljoner hektar åker förra hösten såddes med höstsäd. Det är en minskning med sju procent från föregående år, men motsvarar i praktiken en normal höstsådd.

Inför vårbruket är utmaningarna desto större. APK-inform uppskattar den totala produktionen av spannmål och oljeväxter till 53,3 miljoner ton inför säsongen 2022, det vore en minskning med 51 procent jämfört med rekordskörden senaste säsong.

I praktiken torde årets spannmålsskörd skörd bli den minsta på femton år i Ukraina. Skörden av oljeväxter blir likaså blygsam. Skördarna torde i alla fall bli tillräckliga för att täcka den inhemska konsumtionen i landet, skriver APK-inform.

Svåra följder för EU-handeln

EU kommer också att få känna av situationen i Ukraina, medger EU-kommissionen i en rapport. Ukraina är EU:s fjärde största handelspartner inom jordbruket och livsmedelsförsörjningen.

Hela 36 procent av EU:s spannmålsimport från tredjeländer härstammade förra året från Ukraina. Motsvarande andel för oljeväxter var 16 procent. Omvänt importerade Ukraina 16 procent av EU:s jordbruksexport, motsvarande ett värde av 3,11 miljarder euro.

Men också Ryssland spelar generellt en viktig roll för EU-handeln. Enligt den officiella EU-statistiken exporterade Ryssland 2021 jordbruksprodukter och livsmedel till EU för 2,17 miljarder euro. Omvänt importerade Ryssland EU-livsmedel för 1,10 miljarder euro.

Det ryska angreppet mot Ukraina torde lämna djupa spår i EU:s utrikeshandelsbalans. Enligt EU-kommissionen kommer de förstörda hamnanläggningarna och terminalerna att medföra långvariga och svåra återverkningar, i synnerhet för Ukrainas jordbruk.