USA är världens ledande marknad för ekologisk mat. I dag köper amerikanerna ekologiska livsmedel för drygt 40 miljarder euro per år. Men också Kina är en lovande framtidsmarknad med stor potential.
Fram till 2024 kan värdet av den globala ekomarknaden tredubblas till omkring 285 miljarder euro, enligt en studie från USA-baserade Zion Market Research. Mest ökar grönsaker, frukt och snabbmat.
Branschens marknadsanalytiker räknar med att den positiva utvecklingen för ekologiska matprodukter kommer att fortsätta i USA och Europa. Efterfrågan på USA-marknaden ökade 2017 med nästan tio procent.
I USA är eko en trend som slår igenom hos den yngre generationen. Också näringslivet visar ett tilltagande intresse. Det märks inte minst på nya satsningar som nätkoncernen Amazons köp av matkedjan Whole Foods, som är specialiserad på ekologisk mat.
Parallellt är marknaden för ekologisk mat på väg att globaliseras med god fart. I Kina och Ryssland ökar intresset för ekologiska livsmedel, särskilt i storstäderna. Den kinesiska marknaden anses vara mycket lovande, då eko står för en modern livsstil.
Kineserna har sedan länge avskräckts av diverse livsmedelsskandaler och intresserar sig därför desto mer för ekologiska produkter. I de stora metropolerna lockar nya och trendiga butiker med ekologiska livsmedel.
I Ryssland ökar befolkningens intresse för hälsosam mat och livsmedel utan antibiotika, kemikalier och tillväxthormoner. Men marknaden är än så länge illa organiserad. Det har bidragit till svårigheter för konsumenterna att finna bra ekologiska produkter.
Det är inte lätt att få tag i ekomat i Ryssland. Några få affärer i storstäderna har specialiserat sig på området, men produkterna är dyra. Handelsembargot har också bidragit till bristen. Nu försöker regeringen uppmuntra en inhemsk produktion.