Lehman Silmin Webben
Nästa år lanseras ett tredimensionellt interaktivt utbildningsprogram, som visar hur djurvälfärden och hälsan i en mjölkladugård kan ökas. Personen på bilden har VR-glasögon, som behövs för att se den virtuella mjölkladugården.VR är en förkortning av engelskans virtual reality, virtuell verklighet. FOTO: Teatime Research Oy
Tema

Virtuell verklighet hjälper till
att öka mjölkgårdens djurvälfärd

Som bäst pågår ett unikt projekt: att använda virtuell verklighet för att visa hur djurvälfärden på en mjölkgård kan förbättras.

– Det handlar om en läromiljö i virtuell verklighet baserad på riktiga ladugårdsmiljöer och med vetenskaplig kunskap om djurens hälsa och välmående, säger Helena Telkänranta.

Hon har lång erfarenhet av att forska i djurvälfärd, och är vd för det aktuella projektets ledare, Arador Innovations. I projektet deltar två andra inhemska företag, Teatime Research Oy som sköter filmatiseringen och planeringen av den virtuella verkligheten, och Armenta Benessi Oy, expert på nötens hälsa och välfärd. Projektet finansieras av europeiska innovationspartnerskapet EIP-Agri.

Projektet, som heter Lehmän silmin (fritt översatt Med kons ögon), erbjuder möjligheten att se några korta exempel av virtuella ladugårdar på KoneAgria-mässans öppningsdag på projektets avdelning. Samma dag håller Telkänranta också ett föredrag på infotorget.

Liten förändring kan ha stor verkan

Det finns mycket forskning om djurvälfärd, men utmaningen är att få ut informationen till mjölkproducenterna. Telkänranta konstaterar att det också på gårdar där man fäst särskild uppmärksamhet vid djurvälfärden kan finnas potential att ytterligare öka kornas och kalvarnas välmående.

– I programmet behandlas djurvälfärdsfrågorna både på bred bas och på detaljnivå. Ibland kan det räcka med en liten förändring eller renovering för att uppnå en stor verkan.

Programmets virtuella verklighet baserar sig på filmatiseringar gjorda på tio finländska mjölkgårdar. Tittaren ser de olika ladugårdsmiljöerna mest som en människa, men ibland också som ko. Programmet är ungefär en timme långt, och man ser de olika miljöerna inne i ladugården, i rastgården och på betet.

Tredimensionell VR-verklighet

Speciella VR-glasögon behövs för att använda den tredimensionella VR-verkligheten, som användaren rör sig i. Inom projektet delas glasögon ut till en del av ProAgria-centralerna runtom i landet och till några lantbruksskolor.

Programmet är gratis att använda, och utkommer under nästa år. Målet är att utöver mjölkbönder och lantbruksstuderande också nå ut till alla andra som rör sig i en mjölkladugård, till exempel avbytare, seminörer och klövvårdare.

– Liknande tredimensionella utbildningsprogram för produktionsdjur har inte gjorts tidigare, så programmet har också väckt intresse utomlands, nämner Telkänranta.

Inom detta projekt görs programmet enbart på finska, men kodningen möjliggör flera språkversioner senare.